Aktuelle saker fra Naturhistorisk museum

Bilde av botaniker med to kjempestore kålplanter, ca 2 meter høye.
Publisert 16. apr. 2021 15:37

Slektskap mellom dyrkede og ville planter spiller en nøkkelrolle i arbeidet med å sikre norsk matproduksjon mot sykdommer og klimaendringer. En ny utendørs utstilling i Botanisk hage viser hvordan vekster som villeple og vill kål kan være til hjelp mot fremtidige trusler.

Bilde av gamle utstillinger med månefisk og sjiraff.
Publisert 12. apr. 2021 15:58

Å brenne opp en utslitt sjiraff fra 1800-tallet var en av oppgavene til Fridtjof Mehlum da han som 20-åring hadde sommerjobb på Zoologisk museum for 50 år siden.

Bilde av parklandskap med trær og bekk.
Publisert 7. apr. 2021 11:06

En sidegren av Tøyenbekken har fått delvis nytt løp, og en ny dam er blitt til i Botanisk hage. Målet er å skape et mer variert og attraktivt miljø for planter, dyr og mennesker - og avverge flom.

Flere gule blomster av arten solblom i blomstereng
Publisert 25. feb. 2021 15:07

Vi gratulerer Agder med valget av solblom Arnica montana som fylkesblomst. Innlandet valgte nylig skogstjerne. Tidligere har Trøndelag valgt reinrose. Nå venter vi på hva som skjer i Viken, Vestfold og Telemark og i Troms og Finnmark.

Bildet kan inneholde: fargerikhet, stein, verden, geologi, aqua.
Publisert 14. des. 2020 07:58

Med bidrag fra Naturhistorisk museum og Senter for Jordas utvikling og dynamikk ved Universitetet i Oslo, har en gruppe europeiske forskere funnet og karakterisert et nytt mineral i Måne-meteoritten Oued Awlitis 001. Mineralet, som har fått navnet donwilhelmsitt, finnes også i små mengder i Jordas mantel, mellom 460 og 700 kilometer under overflaten.

Bildet kan inneholde: møbler, bord, rastebord, utendørsmøbler, benk.
Publisert 2. nov. 2020 13:30

Carl von Linné (1707-1778) grunnla den moderne systematikken som biologien fortsatt bygger på. Da Naturhistorisk museum fylte 200 år i 2014, ble jubileet markert med historiske benker plassert ulike steder i Botanisk hage. En av disse benkene ble oppkalt etter Linné og plassert ved systematisk hage, der plantene er plassert etter slektskap.

Linåker i Systematisk hage. Små, blå blomster på lange, tyne stengler.
Publisert 24. juli 2020 16:17

Linåkeren har sett ganske lik ut i ti år – for det utrente øyet. I virkeligheten er det et eksperiment med ulike datoer og ulike sorter.

Tre av Klimahusets første besøkende.
Publisert 18. juni 2020 12:11

– Mest av alt er vi blitt inspirert til å gjøre noe, sier August Edvinsen, Emelie Anker og Kristian Gjertsen. Vennene var blant de aller første besøkende da Klimahuset åpnet dørene for publikum 17. juni.