Vi har flyttet piknikplenen

Bildet kan inneholde: kart, tomt, urbant design, skråningen, gress.

Sirkelen viser hvor plenen befinner seg.

Har du lyst til å sitte på gresset i Botanisk hage? Da må du gå til den nye piknikplenen.

Piknikplenen har blitt flyttet til et område hvor hagens planter, insekter og fugler er mindre sårbare. Den er nærmere søppelkasser og toaletter, og har bedre lysforhold. Her kan du sole deg, ta en liten hvil på gresset eller nyte medbrakt mat, men husk at grilling ikke er tillatt!

I sommer finner du også vår Trappebakkehage på piknikplenen. Dette er en installasjon som du selv kan være med å forme. Du kan leke og flytte på trappene som du vil - kanskje du vil lage din egen drømmetrapp?

Trivselsregler

Botanisk hage skiller seg fra en vanlig park ved at den er et museum for blomster, trær og andre vekster. Noen av vekstene kan være de siste gjenværende av sitt slag. Derfor er det viktig å passe godt på plantene, ta hensyn og overholde våre trivselsregler:

VIS HENSYN
Hovedregelen for alle besøkende i Botanisk hage er at du må ta hensyn til levende planter og saktegående barn og voksne. Det er ikke tillatt å klatre i trær, eller tråkke i blomsterbedene (hverken for to- eller firbente). Det er ikke lov å plukke blomster, blader, frø eller kvister. Sitting på plen er tillatt på piknikplenen (se kart).

SYKLING, JOGGING, HUNDER
Sykkel skal parkeres eller trilles. Det er tillatt å jogge, men hold deg gjerne til hagens ytterkanter. Du kan ha med deg hund så lenge den føres i kort bånd.

BIL
Bilkjøring i hagen er forbudt, bortsett fra vareleveranser og bevegelseshemmede. Egen HC-parkering (se kart).

KAFEEN
Vil du kjøpe noe å spise og drikke, er du alltid velkommen til kafeen Handwerk Botaniske på Tøyen hovedgård. Uteplassen er reservert kafeens gjester.

MEDBRAKT MAT OG DRIKKE
Har du med deg egen mat, kan du enten slå deg ned på en av de mange hagebenkene eller sitte under tak i Hagehuset, når det ikke brukes til undervisning. Vi har også egen sittegruppe for de med medbrakt niste på den andre siden av veien fra kafeen ved Tøyen hovedgård. Eller du kan sette deg på piknikplenen (se kart) mellom Oldemors hage og Sars gate. Grilling er forbudt.

FOTOGRAFERING OG FILMING

Filming og fotografering er tillatt til privat bruk. All profesjonell fotografering, uansett om den er kommersiell eller ikke, er kun tillatt etter avtale med Naturhistorisk museum, og må søkes om i eget nettskjema

Emneord: Botanisk hage, trivselsregler, piknikplen, piknik
Publisert 28. juni 2018 10:01 - Sist endret 5. aug. 2022 18:32