Sist endret 4. aug. 2020 11:54 av lenkeretter@localhost

Ønsker du å anlegge en blomstereng til sommeren, bør du samle frø fra grøfter eller fra naboenga nå og få dem i jorda så snart som mulig.

Sist endret 7. jan. 2021 11:25 av lenkeretter@localhost

Til utstillingen Fragile Lives på Galleri Brandstrup har kunstnerne skulptør Elena Engelsen og fotograf Per Maning fått tilgang til fugle- og pattedyrskjeletter fra Naturhistorisk museum. Utstillingen på Tjuvholmen er åpen til 15. september.

Sist endret 4. aug. 2020 11:54 av lenkeretter@localhost

Torsdag 31. oktober hadde Naturhistorisk museum besøk av to elever fra 8.-klasse som en del av Operasjon Dagsverk. Elevene bidro til forskningsprosjektet "Natur i endring" for å samle inn penger til aksjonen, som i år går til ungdommer som jobber i gruver i Den demokratiske republikken Kongo, for å bedre deres fremtidsmuligheter.

Sist endret 4. aug. 2020 11:54 av lenkeretter@localhost

Fire mikrometeoritter ble resultatet da Naturhistorisk museum inviterte «stjernejeger» Jon Larsen på taket av den gamle geologibygningen.

Sist endret 5. aug. 2022 14:37 av toreoe@uio.no

20. juli 1969 landet Eagle-fartøyet fra Apollo-11 med astronautene Niel Armstrong og Buzz Aldrin i den sørvestlige delen av Mare Tranquilitatis (Stillhetens hav). Prøvene de brakte tilbake ga en umiddelbar omveltning i kunnskapen om Jorda og naboplanetene. Den viktigste oppdagelsen var at planetene var så varme mens de vokste at de var nesten fullstendig smeltet. I dette "magmahavet" ble tunge og jerndominerte metall-kjerner utskilt fra den lettere steinsmelten som gradvis størknet til lagdelte planeter.

Sist endret 7. jan. 2021 11:25 av lenkeretter@localhost

I slutten av juni ble Botanisk hage hardt rammet av uvær. Vi mistet noen trær mens andre trær ble hardt skadet. Et av våre asketrær revnet fra bakken og fikk en flere meter lang åpen sprekk. Området rundt det skadde treet ble derfor sperret av i en periode.

Sist endret 5. aug. 2022 14:39 av toreoe@uio.no

I fjor "forsøplet" vi de zoologiske utstillingene våre sammen med reklamebyrået Kitchen og Naturvernforbundet for å sette fokus på plastforurensning i naturen. Nå er utstillings-stuntet hedret med Gullblyanten Grand Prix for årets beste reklamejobb, utdelt av Kreativt forum.

Sist endret 7. jan. 2021 11:25 av lenkeretter@localhost

Hva gjenstår å oppdage for den som vil reise på ekspedisjoner og utforske verden i dag? Ganske mye, viser det seg.

Sist endret 4. okt. 2022 09:23 av toreoe@uio.no

Kom innom oss på forskningstorget og bli klimaforsker! Fredag og lørdag 20. og 21. september på Universitetsplassen i Oslo.

Sist endret 5. aug. 2022 14:40 av toreoe@uio.no

I 2018 besøkte over 133.000 personer de zoologiske og geologiske utstillingene ved Naturhistorisk museum. Museet har ikke hatt så høye besøkstall siden 2009, da det berømte Ida-fossilet ble en del av utstillingene.

Sist endret 5. aug. 2022 14:36 av toreoe@uio.no

Det nye utstillingshuset om klima og klimaendringer blir ferdigstilt i løpet av noen måneder ved Naturhistorisk museum i Oslo. Det blir det første i sitt slag i Norden og vil romme utstillinger om en av vår tids største utfordringer.

Sist endret 7. jan. 2021 11:25 av lenkeretter@localhost

Trenger du ideer til hva du kan finne på i sommer? Her får du tips til aktiviteter og morsomme ting å kikke på hos Naturhistorisk museum i Oslo.

Sist endret 5. aug. 2022 14:41 av toreoe@uio.no

Lene Liebe Delsett ble tildelt pris for sitt doktorgradsarbeid på fiskeøgler fra Svalbard ved Naturhistorisk museum.

Sist endret 5. aug. 2022 18:33 av toreoe@uio.no

Våren er i anmarsj og det er gode grunner til å ta seg ekstra tid i Botanisk hage. Fra fredag 15. mars er åpningstidene i hagen utvidet til 07-21 (fra 07-17). Palmehuset og Victoriahuset holder også åpent til kl. 21.

Sist endret 7. jan. 2021 11:25 av lenkeretter@localhost

Uværet i Oslo onsdag kveld 26. juni gikk hardt utover trær og andre planter i Botanisk hage, og det vil ta noen dager å rydde opp for våre gartnere. Men det er trygt å besøke hagen mens opprydningen pågår.