Aktuelle saker fra 2010

Publisert 21. des. 2010 05:00

Eldsjelene i Slemmestad Idrettsforening fjerna jord og kratt for å utvida tribunen til fotballbanen sin. Dei avdekka Norges største samling av fossile blekksprutar. Sjå TV-innslaget frå NRK!

Publisert 13. des. 2010 10:45

En orientalsk veps kan være drevet av solenergi. Vepsens egen nanoteknologi ligger nemlig foran menneskenes. - Veldig interessant forskning, sier entomolog Lars Ove Hansen.

Publisert 9. des. 2010 09:04

Senterpartiets nye logo er ikke en firkløver, men en gauksyre, sier botaniker om blomsten som står som symbol for Senterpartiet.

Publisert 23. nov. 2010 08:22

Islandsk bankvesen og månekameleonen er mellom dei ukjende dyra som no trekkjer barn og vaksne i tusental til Naturhistorisk museum for å sjå utstillinga "Dyr du skulle ønske ikke fantes", basert på Jo Nesbøs bøker om Doktor Proktor.

Publisert 18. nov. 2010 09:22

Tyrannosaurus Rex og andre slektninger kunne løpe fra de fleste, takket være bulende muskler i halen som var koblet til bakbeina.

Publisert 12. nov. 2010 09:15

Ein grashoppeart skal ha rekorden i største testiklar i høve til kroppsvekta si. - Den er ein lettvektar i forhold til kråkebollen og bendelormen, seier Petter Bøckman ved NHM.

Publisert 8. nov. 2010 09:08

– Barn må sjå ting på nært hald og ikkje berre på teikningar, tenkte professor Anatol Heintz på Paleontologisk museum. Slik blei Skuletenesta på Tøyen fødd for 50 år sidan til slagordet ”Gjennom museet til naturen”. Det fortel førstemamanuensis Eva Mæhre Lauritzen til Uniforum.

Publisert 27. sep. 2010 09:27

Tyske forskere har bekreftet en eldgammel mistanke. Europeisk brun hare har reproduktive superevner. - Spennende og spesielt, sier Petter Bøckman og Einar Strømnes.

Publisert 24. sep. 2010 09:05

Kampen om fossilet Ida ruller videre. Jørn Hurum og kolleger mener nå å vise definitivt at Ida passer inn på menneskets stamtre. Kritikerne er langt fra overbevist.