Aktuelt fra NHM i 2014

Publisert 10. des. 2014 15:35

Styret ved Naturhistorisk museum (NHM) ved Universitetet i Oslo har vedtatt å stenge de geologiske utstillingene i W.C. Brøggers hus (Geologisk museum). Samlingene trenger bedre lagringsforhold og bygget må rehabiliteres.

Publisert 20. aug. 2014 14:02

Da skipet Congo forlot London i 1816, var nordmannen Christen Smith om bord. Han hadde fått det ærefulle, men skjebnesvangre oppdraget å være vitenskapelig ansvarlig for en ekspedisjon som skulle finne Kongoelvens kilder. Denne uken kan du høre Christen Smith fortelle sin historie i vandrespillet Ekspedisjon 60º N.

Publisert 5. mai 2014 16:03

I går vart Siebkes skiferbenk offisielt innvigd og teken i bruk ved Fjellhagen i Botanisk hage på Tøyen. Benken er  kalla opp etter Johan Siebke som var «botanisk gartner» (overgartnar) i Botanisk hage frå 1813.

Publisert 23. apr. 2014 14:18

Museumssamlingene er grunnlaget for forskningen på museet.  Her fins alt fra DNA-banker med muskelprøver og fugleblod til planter og utstoppete dyr.

Publisert 18. apr. 2014 08:30

Mange vil kanskje synes det er underlig å sammenstille kulturuttrykk som Munchs bilder og naturhistoriske objekter. Men når man først får øynene opp for hvor mye natur som finnes i Munchs bilder, kan man heller undre seg over at dette ikke er gjort tidligere.

Publisert 15. apr. 2014 13:06

Folk kom både for å sjå tropiske plantar, utstoppa dyr og dinosaurar, då Naturhistorisk museum ved UiO for andre gong på rad hadde opne dører på ein måndag i påskeveka.

Publisert 16. mars 2014 06:00

Kristin Halvorsen, tidligere SV-leder, finansminister og kunnskapsminister, overtok fra 1. januar i år som styreleder for Naturhistorisk museum.

Publisert 7. mars 2014 11:11

Vi ønsker å tenne undringen hos alle barn og unge. Ikke alle kommer til å tennes til selv å bli forskere, men alle trenger gode, grunnleggende kunnskaper om naturen, skriver Kristin Halvorsen og Arne Bjørlykke i denne kronikken.