Arne Bjørlykke blir ny direktør ved NHM

Arne Bjørlykke tiltrer som direktør ved NHM 1. mai. Foto: NGU.

Pressemelding: Professor Arne Bjørlykke blir ny direktør ved Naturhistorisk museum (NHM) ved Universitetet i Oslo (UiO), vedtok universitetsstyret tirsdag.

Bjørlykke tiltrer i stillingen 1. mai 2009, og er tilsatt for seks år. Han overtar etter nåværende direktør Elen Roaldset, som går tilbake til professorstilling etter utløpt åremålsperiode, og som også vil videreføre enkelte prosjekter som er satt i gang under hennes ledelse.

Bjørlykke kommer fra Norges geologiske undersøkelser (NGU), hvor han var administrerende direktør i perioden 1994-2006. Fra 2006 har han vært forsker ved NGU.

Bjørlykke er født i 1943, og utdannet bergingeniør fra NTNU (den gang NTH) i Trondheim i 1967. Han var professor ved Institutt for geologi ved UiO i perioden 1984-1994, hvor han også var instituttleder fra 1987 til 1988.

Han har sittet i fakultetsstyre og fakultetsråd, og er medlem av Det Kongelige Norske Videnskapers Selskap og Norges Tekniske Vitenskapsakademi.

NHM har landets største samling av naturvitenskapelige objekter, og ligger på Tøyen i Botanisk hage, som også er en del av museet. Nylig ble det kjent at 8 millioner av regjeringens krisepakke skal gå til forprosjekt av nytt veksthus ved NHM.

For flere opplysninger, kontakt
Museumsdirektør Elen Roaldset, tlf. 22 85 18 40, elen.roaldset@nhm.uio.no