English version of this page

Forside

Covid-19-oppdatering

Botanisk hage er åpen som vanlig. Innendørs utstillinger er midlertidig stengt som følge av retningslinjer fra myndighetene. Museumsbutikken er stengt, mens nettbutikken er åpen for besøk.

Åpningstider

• Botanisk hage Alle dager: 07–21
  • Palmehuset og Victoriahuset Stengt
  • Klimahuset Stengt
  • Zoologiske og geologiske utstillinger Stengt
  • Museumsbutikken Stengt
Bilde av lekedinosaurer og andre gaveartikler.

Museumsbutikk på nett

Vi har mange spennende gaveideer til deg som er glad i natur, dyr, dinosaurer, plakater, bøker, botaniske plansjer og mye mer. Når du handler i nettbutikken, kan du velge hjemsending eller hent-i-butikk.

Velkommen til våre utstillinger

På Naturhistorisk museum viser vi naturens mangfold. I de zoologiske og geologiske utstillingene opplever du det beste fra våre omfattende naturvitenskapelige samlinger. Botanisk hages levende utstillinger består av over 5 500 planteslag, fra bittesmå blomster til store trær. I Klimahuset setter vi søkelys på jordas klimasystem, global oppvarming og hvordan vi kan løse utfordringene.

Tegning av blomster på vill kål.
Midlertidig utendørs utstilling

De ville slektningene

Utstillingen Kulturplantenes ville slektninger forteller hvordan ville vekster kan hjelpe oss i kampen mot sykdommer, klimaendringer og miljøtrusler.

Se utstillingen utenfor Lids hus fra 20. april til 25. juni.

Arrangementer og omvisninger

Mange av våre planlagte arrangementer er avlyst av smittevernhensyn, men enkelte arrangementer strømmes. Vi tar imot bestillinger på omvisning i Botanisk hage. Les mer og bestill omvisning.

Forskning og samlinger

Naturhistorisk museum driver forskning på biologisk og geologisk naturmangfold og de evolusjonære prosessene som former denne diversiteten. Museets vitenskapelige samlinger er grunnlaget for denne forskningen. Samlingene inneholder 6,2 millioner objekter og er Norges største.

Fakta om naturen

• Botanikk
    Om planter, lav, mose, sopp og alger
  • Geologi
    Læren om jordens opprinnelse, oppbygging og endring
  • Zoologi
    Dyrenes liv og evolusjon

Den store gallmyggjakten

Har du noen gang lagt merke til rare utvekster på bladene og stenglene til planter? Bli med på jakt etter de små skapningene som lager dem. De er sære, og de er mange...

Lær å lage insekthotell

Bli med på dugnaden for å få inn mer biologisk mangfold i urbane strøk.

Vårblomstring i hagen

Bli med på en reise i Fjellhagen hvor blomstringen er særlig vakker om våren og forsommeren (filmet våren 2020).

Bildet kan inneholde: kuppel, kuppel, biome, arkitektur, landskap.

Fremtiden på museet

Det skjer store forandringer på museet. I løpet av de nærmeste årene vil Brøggers hus stå klart til å ta imot besøkende med helt nye utstillinger. I tillegg planlegger vi et helt nytt veksthus.

Følg Naturhistorisk museum