English version of this page

Steinhagen

En utendørs utstilling om geologi. Bli med på en geologisk tidsreise hvor barna kan få ta og føle på ulike steiner. Åpner 30. mai 2024.

Et mangfold av stein gjennom 3 milliarder år

I Steinhagen utforskes Norges geologiske historie over 3 milliarder år gjennom store, fargerike steiner og imponerende strukturer. Her lærer man hvordan man kan tolke steiner for å forstå deres opprinnelse, samt sammenhengen mellom geologi og viktige mineralressurser som metaller.

Steinhagen er gratis og åpen for alle, men hovedmålgruppen er barn. Utstillingen er tilrettelagt slik at barn kan oppdage steinenes verden gjennom sanser og bevegelse.

Skisser av Steinhagen

Skissene er en illustrasjon og vil avvike noe ved ferdigstilling.

Steinhagens tre deler

Steinamfiet

Amfiet er bygget i ringerikssandstein og inneholder innfelte steinblokker som viser spor fra siste istid. Her kan skoleklasser og andre møtes, og det er mulighet for å ha arrangementer her, enten vi vil samles om kultur eller natur. Amfiet er også starten på den geologiske historien om Norge.

Steinstien

29 store, flotte steiner forteller oss den 3 milliarder år lange historien om hvordan Norge ble til. Det har vært fjellkjeder som har steget opp av havet, vulkanutbrudd og malmdannelser. Vi ser vitnesbyrdene om de første spor av liv, og den største oppblomstringen av flercellet liv i Jordens historie og hvordan ny jordskorpe er dannet, og vi ser rester av enorme fjellkjeder.

Rasteplasser og skulpturer

Bord og benker av flate steiner omgitt av ekstra store, fargerike og skulpturelle steiner. En stein kommer fra Nidaorsdomens restaureringverksted og viser små skulpturer av dyr laget av billedhuggere til Nidarosdomen. Midtveis på denne strekningen kommer Steinhagens største stein til å ligge; en skulptur i larvikitt formet av billedhugger Martin Kuhn.

Møt Petter Padde

nærbilde av padde hugget ut fra kleberstein i steinhagen

En av steinene i Steinhagen er en kleberstein hvor det er hugget ut en rekke ulike figurer, som Petter Padde. Steinen er formet av steinhoggere ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider. Lær mer om arbeidet med steinen i filmen under.

Historien bak klebersteinen

Klebersteinen i Steinhagen er laget av steinhuggere ved Nidarosdomen. Møt steinhuggeren Johannes mens han jobber med steinen i sitt atelier i Trondheim.

Fakta om prosjektet