Tøyen Bee & Bee

Insektshotellet i Botanisk Hage

Tøyen Bee & Bee

Følg insektenes hemmelige liv med live-stream fra vårt høyteknologiske insekthotell.

Vi ønsker at flere skal lære om villbier og andre insekter, hvordan vi kan ta vare på dem – og hvorfor dette er så viktig. For forskerne vil dette kunne gi ny innsikt og bidra til økt kunnskap om insektenes liv. Pollinerende insekter er helt avgjørende for både naturen og matfatet vårt og de ville, pollinerende insektene er blant artene som sliter mest.

Hotellet ble satt ut i begynnelsen av mai 2023 og inneholder 10 kamera og 6 sensormoduler. Vi fikk flere gjester i løpet av fjorårets sesong. Nå er kameraene opp igjen for årets sesong og man kan følge med på hvilke gjester vi får i år. Blogginnleggene under inneholder interessante og morsomme oppdateringer fra aktivitetene på hotellet.

Live fra hotellet

Hotellet inneholder 10 kamera og 6 sensormoduler. I starten var det ikke noen aktivitet, men i august kom endelig vår første gjest. Gravevepsen Luselise begynte å anlegge reir i Vepsetaljen 6. Hvis du klikker på kamerafeed "Vepsetaljen", vil du se de ti cellene hun har innredet i det nederste hullet. Der ligger barna hennes nå og venter på vinteren. I slutten av september dukket en ny graveveps, Benedicte, opp i Smuget 2. Også hun har anlagt flere celler. Følg med på kamerafeedene, og les mer i blogginnleggene under for spennende oppdateringer! Les mer i blogginnleggene under for spennende oppdateringer.