English version of this page

Mennesker og planter

Nordens plantetradisjoner i fortid og fremtid.

Kvann (Angelica archangelica) Foto: Opioła Jerzy
Kvann (Angelica archangelica) har blitt brukt som søtningsmiddel i matlaging. Foto: Opioła Jerzy, Wikimedia Commons

Prosjektet "Mennesker og planter" skal undersøke menneskers innflytelse på plantemangfoldet i Norden fra før vikingtid og frem til i dag. Vikingtiden er interessant fordi det var en periode da gjenstander, planter, dyr og mennesker forflyttet seg over store avstander. Likevel vet vi lite om plantebruk fra denne perioden.

Språk som døråpner

Plantemangfoldet har påvirket hvordan mennesker har bygget og kledd seg, hvilke sykdommer de har beskyttet seg mot og hvordan de ruset seg. I dette prosjektet vil nyttevekstenes historie undersøkes ved å studere alle typer bøker, som flora-beskrivelser, kokebøker, medisinbøker, men også svartebøker, trolldomshåndbøker, eventyr og bildeframstillinger. Er det noe som går igjen i alle kildene og periodene? I så fall kan dette kanskje si oss noe om bruken av planter også i perioder uten skriftlige kilder.

Irene Teixidor-Toneu, Anneleen Kool og Karoline Kjesrud undersøker historiske bøker sammen med kurator Ernst Bjerke. Foto: Dag Inge Danielsen, UiO

Når kom de ulike plantene til Norden, hva ble de brukt til og hvordan ble de brukt?

Målet med prosjektet er å identifisere plantetradisjoner, forstå hvordan mennesker har påvirket Nordens plantemangfold, samt legge til rette for videre forvaltning av plantemangfold basert på plantetradisjoner i fremtiden. Mange av plantene som vi i dag ser på som ugress, kan ha hatt en viktig funksjon i tidligere tider. Kanskje vil gammel kunnskap føre til at noen av ugressplantene tas i bruk igjen i dag.

Et språklig-kulturelt slektstre

Systematisert kunnskap fra historiske kilder vil bli samlet i en database med åpen tilgang for publikum. Denne databasen vil legge grunnlaget for slektskapsanalyser (fylogeni), som i dette tilfellet skal avdekke den kulturelle evolusjonen – om når en plante ble tatt i bruk, hvordan den ble brukt og om kunnskapen utviklet seg lokalt i Norden eller ble importert. I dette arbeidet brukes plantenavn og ord til å bygge slektstreet, og plantekunnskap vil brukes til å kalibrere slektstreet.

Samspillet mellom mennesker og planter

I all tid har mennesker vært avhengige av planter som mat, dyrefôr, medisin, klær, redskaps- og bygningsmateriale. Mennesker har påvirket plantemangfoldet ved å kultivere og introdusere nye plantetyper, men de har også forårsaket utryddelse. I et globalt perspektiv truer et redusert plantemangfold i dag menneskers helse og økosystemer. Sammenliknet med andre områder har Skandinavia et begrenset antall med truede planter, og menneskene her har opprettholdt et nært forhold til natur og planter. Skandinavia er derfor et ideelt sted for å studere nåtidens og fortidens dynamikk mellom planter og mennesker. Som en del av prosjektet vil en masterstudent se på effekten av høsting av ville planter.

Humle (Humulus lupulus) ble muligens brukt som beskyttelse mot mørke krefter. Foto: Dr. Hagen Graebner, Wikimedia Commons

Dugnadsforskning

I deler av arbeidet inviterer prosjektet til dugnadsforskning for å øke bevisstheten om plantekunnskap blant folk flest. Prosjektet er tverrfaglig, og baserer seg på et tett samarbeid mellom humanistiske fag og naturvitenskap. Dette samarbeidet bidrar til en helhetlig forståelse av menneskers forhold til planter og hvordan vi kan forvalte nordiske plantetradisjoner for fremtiden.

Vil du bidra i prosjektet?

Er du god i å lese norsk håndskrift fra 1930-, 40- og 50-tallet, og interessert i plantebruk eller ølbrygging? Da kan du bidra med å transkribere (overføre) håndskrift. Har du egne kunnskaper og erfaring med bruk av planter? Da må du gjerne dele dine minner og erfaringer med oss! Moderne bruk er like interessant for oss som gamle skikker og tradisjoner.

Eksempel på transkriberingsoppgave. Skjermdump fra zooniverse.org

Finansiering og samarbeidspartnere

Forskningsprosjektet Nordic People and Plants gjennomføres i regi av Naturhistorisk museum i samarbeid med Kulturhistorisk museum 2018-2021. Prosjektet finansieres av SAMKUL-midler fra Forskningsrådet. Samarbeidspartnere er Max Planck-instituttet, University of Bristol, Maemo restaurant, samt Norges sopp- og nyttevekstforbund.

Rasende vikingkrigere kan ha vært i urte-rus, forskning.no (27. september 2019)

Forskere tror vikingene spiste mer planter enn kjøtt og fisk, aftenposten.no (7. september 2019)

Kartlegger bruk av planter fra vikingtiden til i dag, forskningsdagene.no (7. september 2019)

Disse blomstene spiste vikingene radio.nrk.no (27. august 2019)

Vikingenes urtehager blir gjenåpnet av forskere, forskning.no (19. februar 2019)

Forskarar skal spore plantebruk tilbake til vikingtida, nationen.no (20. februar 2019)

Pesthåndbøker og magiske oppskrifter åpner porten til vikingenes urtehager, titan.uio.no (25. januar 2019)

Stort tverrfaglig prosjekt skal lære oss om vikingenes plantebruk, nhm.uio.no (17. oktober 2018)

Får millioner for å se på samlivet mellom mennesker og planter, titan.uio.no (11. juni 2018)

Millionstøtte til nytt tverrfaglig forskningsprosjekt ved Naturhistorisk Museum, nhm.uio.no (10. juni 2018)

Vikingenes grønne arv strutter av liv og lære, aftenposten.no (4. juli 2015)

Forskere skal kartlegge vikingenes plantebaserte kosthold, abcnyheter.no (7. september 2019)

Publikasjoner

• Blakeney, Rebecca Angelica; Teixidor-Toneu, Irene; Kjesrud, Karoline & Kool, Anneleen (2023). Finding Medieval Medicine Through Archaeobotany: An Ontological Approach. Environmental Archaeology. ISSN 1461-4103. doi: 10.1080/14614103.2023.2202933.
  • Kjesrud, Karoline; Olsen, Luka Natassja; Teixidor Toneu, Irene; Sandstedt, Jade Jørgen Michael; Kool, Anneleen & Christiansen, Linda (2023). Plant Remains as Sources to Cultural History in Southeast Norway. I Ødegaard, Marie Kjærnet & Ystgaard, Ingrid (Red.), Complexity and dynamics : Settlement and landscape from the Bronze Age to the Renaissance in the Nordic Countries (1700 BC–AD 1600). Sidestone Press. ISSN 9789464270426. Fulltekst i vitenarkiv
  • Teixidor Toneu, Irene; Westengen, Ola Tveitereid; Ulian, Tiziana; McMillion, Andrew; Lorimer, Matthias & Grace, Olwen [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Co-conserving Indigenous and local knowledge systems with seeds. Trends in Plant Science. ISSN 1360-1385. 28(12), s. 1370–1378. doi: 10.1016/j.tplants.2023.06.020.
  • de Groot, Willemien; van Andel, Tinde; Kool, Anneleen; Hazenberg, Margret; Kjesrud, Karoline & Teixidor Toneu, Irene (2022). The 16th-19th Century Soundtoll Registers Online: Uncovering Traded Plant Diversity between the North and the Baltic Seas. Economic Botany. ISSN 0013-0001. 76, s. 285–299. doi: 10.1007/s12231-022-09550-x.
  • Teixidor Toneu, Irene; Giraud, Nicolas J.; Karlsen, Pål; Annes, Alexis & Kool, Anneleen (2022). A transdisciplinary approach to define and assess wild food plant sustainable foraging in Norway. Plants, People, Planet. ISSN 2572-2611. doi: 10.1002/ppp3.10332. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ulriksen, Emilie Steinbakk; Butt, Hussain Shakeel; Ohrvik, Ane; Blakeney, Rebecca Angelica; Kool, Anneleen & Wangensteen, Helle [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). The discovery of novel immunomodulatory medicinal plants by combination of historical text reviews and immunological screening assays. Journal of Ethnopharmacology. ISSN 0378-8741. 296. doi: 10.1016/j.jep.2022.115402. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kjesrud, Karoline (2022). Divine intervention in the preparations of food and drink in Old Norse Culture. I Gyönki, Viktória & Maraschi, Andrea (Red.), Food Culture in Medieval Scandinavia. Amsterdam University Press. ISSN 978-94-6298-821-7. s. 53–74.
  • Teixidor Toneu, Irene; Kool, Anneleen; Greenhill, Simon J.; Kjesrud, Karoline; Sandstedt, Jade & Manzanilla, Vincent [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Historical, archaeological and linguistic evidence test the phylogenetic inference of Viking-Age plant use. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Biological Sciences. ISSN 0962-8436. 376(1828). doi: 10.1098/rstb.2020.0086. Fulltekst i vitenarkiv
  • Giraud, Nicolas; Kool, Anneleen; Karlsen, Pål & Teixidor-Toneu, Irene (2021). From trend to threat? Assessing the sustainability of wild edible plant foraging by linking local perception to ecological inference. bioRxiv. ISSN 2692-8205.
  • Teixidor Toneu, Irene (2020). Sweetness and Loss: An Urgent Call for Affiliative Modes of Living. Journal of Ethnobiology. ISSN 0278-0771. 40(3), s. 283–288. doi: 10.2993/0278-0771-40.3.283.
  • Teixidor Toneu, Irene; Kjesrud, Karoline; Bjerke, Ernst; Parekh, Krupali Ashok & Kool, Anneleen (2020). From the “Norwegian Flora” (Eighteenth Century) to “Plants and Tradition” (Twentieth Century): 200 Years of Norwegian Knowledge about Wild Plants. Economic Botany. ISSN 0013-0001. doi: 10.1007/s12231-020-09507-y.
  • Teixidor Toneu, Irene; Kjesrud, Karoline & Kool, Anneleen (2020). Sweetness Beyond Desserts: The Cultural, Symbolic, and Botanical History of Angelica (Angelica archangelica) in the Nordic Region. Journal of Ethnobiology. ISSN 0278-0771. 40(3), s. 289–304. doi: 10.2993/0278-0771-40.3.289.
  • Kool, Anneleen & Poulsen, Axel Dalberg (2019). Joining transdisciplinary forces to revive the past: Establishing a Viking Garden at the Natural History Museum, Oslo. I Bjerregaard, Peter (Red.), Exhibitions as Research - Experimental Methods in Museums. Routledge. ISSN 9781315627779. doi: 10.4324/9781315627779-3.

Se alle arbeider i Cristin

• Høeg, Ove Arbo; Kool, Anneleen & Karlsen, Pål (2021). Planter og tradisjon. Kolofon Forlag AS. ISBN 9788230021743. 751 s.
  • Teixidor Toneu, Irene & Kool, Anneleen (2020). Se en plante! Natural History Museum of Oslo. ISBN 978-82-7970-110-1. 13 s.

Se alle arbeider i Cristin

• Knapstad, Mari; Winther, Ina Teresa; Indergaard, Ingrid; Kool, Anneleen; Giraud, Nicolas J. & Teixidor Toneu, Irene [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Veileder for bærekraftig sanking av nyttevekster.
  • Ohrvik, Ane; Inngjerdingen, Marit; Inngjerdingen, Kari Tvete & Kool, Anneleen (2023). Svartebøker og gammel folketro inspirerer moderne medisin. Apollon : Forskningsmagasin for Universitetet i Oslo. ISSN 0803-6926. s. 50–57.
  • Ohrvik, Ane; Inngjerdingen, Kari Tvete; Inngjerdingen, Marit & Kool, Anneleen (2023). Middelaldermedisinen er tilbake. [Radio]. NRK P2.
  • Kool, Anneleen (2023). Mennesker og planter - Nordens plantetradisjoner i fortid og fremtid .
  • Frisk, Charlotte; Kool, Anneleen & Teixidor Toneu, Irene (2023). Frø - Nordic seed heros . [Internett]. YouTube.
  • Kool, Anneleen (2023). Botaniske hagers rolle i dag.
  • Kool, Anneleen (2023). Botanisk hages fortid og fremtid.
  • Teixidor Toneu, Irene & Kool, Anneleen (2023). Co-conserving Indigenous and local knowledge systems with seeds.
  • Linn, Gjellesvik Andresen; Fostad, Oddmund; Lofthus, Øystein; Østlie, Mai Linn; Høiland, Klaus & Kool, Anneleen (2023). Den store nyttevekstdagen - urtehagens dag.
  • Kool, Anneleen; Teixidor-Toneu, Irene & Kjesrud, Karoline (2022). Angelica archangelica: from Viking vegetable to Nordic delicacy - On safeguarding traditional knowledge in botanic gardens .
  • Teixidor Toneu, Irene & Kool, Anneleen (2022). Combining local and academic knowledge to define and assess wild food plant sustainable foraging in Norway.
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Sandstedt, Jade & Teixidor-Toneu, Irene (2022). Combining historical, archaeological, linguistic, and ethnobotanical evidence to infer Viking-Age plant use .
  • Kool, Anneleen; Grønbech, Marit Elisabeth; Muskaug, Mai Linn; Bøckman, Petter & Ekrem, Gry (2022). Vikinghagens dag i Botanisk hage.
  • Kool, Anneleen (2022). Jumping the fence - Collaboration across disciplines and museum sections to study human-plant interactions .
  • Kool, Anneleen; Grønbech, Marit Elisabeth; Rui, Siri & Bjureke, Kristina (2022). Botanikk for barn: Spiselige ville planter.
  • Kool, Anneleen (2022). Mennesker og planter - Tverrfaglig samarbeid om fortid og fremtid .
  • Kool, Anneleen (2022). Hagevisjoner.
  • Kool, Anneleen (2022). Planter i middelalderens Oslo.
  • Kool, Anneleen; Blakeney, Rebecca Angelica; Vedeler, Marianne; Grønbech, Marit Elisabeth; Serra, Daniel & Storaker, Anja [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Mat fra middelalderen.
  • Kool, Anneleen (2022). a guided tour to the Botanical Garden.
  • Kjesrud, Karoline (2022). Planter i Middelalderens Oslo .
  • Teixidor Toneu, Irene (2022). Combining local and academic knowledge to define and assess wild food plant sustainable foraging in Norway.
  • Kool, Anneleen (2021). Mennesker og planter i fortid og fremtid .
  • Kool, Anneleen (2021). Mennesker og planter i fortid og fremtid.
  • Kool, Anneleen (2021). Mennesker og planter i fortid og fremtid .
  • Kool, Anneleen; Muskaug, Mai Linn & Kimura, Kohichiro (2021). Mysterious Vikings. [TV]. NHK Japanese National Television.
  • Kool, Anneleen (2021). Mennesker og planter i fortid og fremtid .
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Teixidor-Toneu, Irene & Sandstedt, Jade Jørgen (2021). Mennesker og planter i fortid og fremtid. I Høeg, Ove Arbo (Red.), Planter og tradisjon. Kolofon Forlag AS. ISSN 9788230021743. s. B-1–B-4.
  • Kool, Anneleen & Arevya, - (2021). Vikings ate WHAT?!? Assassin's Creed Valhalla and Valheim - Interview w/ Botanist Anneleen Kool! [Internett]. Youtube.
  • Kool, Anneleen; Grønbech, Marit Elisabeth; Muskaug, Mai Linn; Bøckman, Petter; Sattin, Nicolo & Blakeney, Rebecca Angelica [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Vikingdag i Botanisk hage.
  • Kool, Anneleen; Vindegg, Gaute; Danielsen, Dag Inge; Paulsen, Kristian & Elgvin, Tore Oldeide (2021). Vikingplanten som gjenerobrer kjøkkenet.
  • Kool, Anneleen & Vindegg, Gaute (2021). Smaker som spraker.
  • Kool, Anneleen & Haugtrø, Beate (2021). Gammal plantekunnskap kan gje ny medisin. [Avis]. Avisa Hordaland.
  • Kool, Anneleen & Haugtrø, Beate (2021). Gammal plantekunnskap kan gi ny medisin. [Avis]. Fjordabladet.
  • Kool, Anneleen; Danielsen, Dag Inge & Elgvin, Tore Oldeide (2021). Kvann: Søtsaken fra vikingtiden som forsvant – og gjenoppsto. [Internett]. https://titan.uio.no/biologi/2021/.
  • Kool, Anneleen & Danielsen, Live S (2021). Planter i øl, fra vikingtid til i dag.
  • Kool, Anneleen (2021). Plant dyes and historical botany.
  • Kool, Anneleen (2021). Drev vikingene hagebruk.
  • Jordan, Fiona M.; Teixidor Toneu, Irene; Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Sandstedt, Jade Jørgen Michael & Greenhill, Simon J. [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Angelica and sorrel salad: Ethnobotanical, historical, linguistic and archaeological evidence for Viking-Age plant use.
  • Jordan, Fiona M.; Teixidor Toneu, Irene; Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Sandstedt, Jade Jørgen Michael & Greenhill, Simon J. [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). How did the Vikings use plants: Testing phylogenetic inference of past botanical cultures.
  • Teixidor Toneu, Irene (2021). Nordic people and plants.
  • Kool, Anneleen & Haugtrø, Beate (2021). Gammal plantekunnskap kan gi ny medisin. [Avis]. Nationen.
  • Kool, Anneleen; Vedeler, Marianne & Kjesrud, Karoline (2021). Webinar Medieval Food Plants.
  • Kjesrud, Karoline & Foldvik, Therese (2020). Planter fra fortid til fremtid.
  • Kjesrud, Karoline; Foldvik, Therese; Dahl, June & Olsen, Luka Natassja (2020). Planter til mat og medisin i middelalderen.
  • Kool, Anneleen & Smedsrud, Morten Skipenes (2020). Smaker på vikingenes planter. [Fagblad]. Apollon.
  • Kool, Anneleen (2020). Mennesker og planter.
  • Kool, Anneleen; Teixidor Toneu, Irene & Kjesrud, Karoline (2020). Jumping the fence - Collaboration across disciplines and museum sections to study human-plant interactions .
  • Kool, Anneleen & Christensen, Lina (2020). Nytteplantenes renessanse. [Fagblad]. Forskerforum.
  • Kool, Anneleen & Smedsrud, Morten Skipenes (2020). Smaker på vikingenes planter. [Internett]. Titan.uio.no.
  • Kool, Anneleen & Olsen, Luka Natassja (2020). Mennesker og planter:Nordensplantetradisjoner i fortid og fremtid.
  • Kjesrud, Karoline (2020). Plant knowledge from the past for the future. .
  • Kool, Anneleen (2020). Plants, people, and participation.
  • Kool, Anneleen & Kjørstad, Elise (2020). Hva spiste egentlig vikingene? [Internett]. Forskning.no.
  • Kool, Anneleen & Kjørstad, Elise (2020). What did the Vikings really eat?
  • Parekh, Krupali; Carlsen, Eira; Kool, Anneleen; Teixidor Toneu, Irene; Kjesrud, Karoline & Grønbech, Marit Elisabeth [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Humle gjennom tidene.
  • Kjesrud, Karoline; Kool, Anneleen; Foldvik, Therese; Olsen, Luka Natassja & Dahl, June (2020). Medisinplanter i middelalderbyen Oslo.
  • Teixidor Toneu, Irene (2020). Plants, people and care.
  • Teixidor Toneu, Irene (2020). Nordic People and Plants: Rediscovering and Safeguarding Nordic Ethnobotanical Knowledge.
  • Teixidor Toneu, Irene & Kool, Anneleen (2020). Nordic plant uses from Gunnerus and Høeg. Version 1.4.
  • Teixidor Toneu, Irene & Jerstad, Mari (2019). Irene Teixidor-Toneu And The Nordic Companion Angelica.
  • Kool, Anneleen & Disney, Walt (2019). Frozen II. [TV]. Hollywood.
  • Kool, Anneleen; Teixidor Toneu, Irene; Kjesrud, Karoline & Danielsen, Dag Inge (2019). Pesthåndbøker og magiske oppskrifter åpner porten til vikingenes urtehager. [Avis]. Titan.
  • Kool, Anneleen & Moe Disteler, Marit (2019). Hamp: miljøvennlig fiber eller rusmiddel? [Tidsskrift]. Aftenposten Innsikt.
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Teixidor Toneu, Irene & Danielsen, Dag Inge (2019). Forskere tror vikingene spiste mer planter enn kjøtt og fisk. [Avis]. Aftenposten.
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Teixidor Toneu, Irene; Vindegg, Gaute & Danielsen, Dag Inge (2019). Nå kan DU delta i forskningen. [Fagblad]. Palmebladet.
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Teixidor Toneu, Irene & Danielsen, Dag Inge (2019). Kartlegger bruk av planter fra vikingetiden til i dag. [Internett]. Forskningsdagene website.
  • Kjesrud, Karoline (2019). Plant Medicine in Medieval Scandinavia.
  • Kjesrud, Karoline; Kool, Anneleen & Teixidor Toneu, Irene (2019). Nordic People and Plants. Rediscovering and Safeguarding Nordic Ethnobotanical Heritage.
  • Kool, Anneleen; Kjesrud, Karoline; Teixidor Toneu, Irene; Vindegg, Gaute & Danielsen, Dag Inge (2019). Kartlegger bruk av planter fra vikingtiden. [Avis]. Forskning.no.
  • Kool, Anneleen (2019). Vikingenes naturarv - er det vikingspor i salaten din?
  • Kool, Anneleen (2019). Vikingaträdgården i Oslo.
  • Kool, Anneleen (2019). Mennesker og planter i fortid og fremtid .

Se alle arbeider i Cristin