Oslofjorden

Øyene i Indre Oslofjord kan oppvise en sjelden blomsterprakt i juni (Foto: Lars Ove Hansen, NHM)

Landområdene i rundt Oslofjorden representerer Norges rikeste områder når det gjelder biologisk mangfold, med kanskje 80 % av våre landlevende arter. Et gunstig klima med høy sommertemperatur og relativt milde vintre er en viktig årsak til at vi her finner et høyere antall varmekjære arter enn noe annet sted i Norge. En variert geologi med store områder med kalkrike bergarter gjør også sitt til dette mangfoldet.

Samtidig som naturen rundt Oslofjorden kan oppvise landets høyeste artsrikdom, er den samme naturen under sterkt press fra en stadig økende befolkningsmengde. Betydelige deler av kystsonen er allerede bygget ned eller utsatt for sterk slitasje på grunn av ferdsel og annet. Derfor er det ikke uventet at vi også finner et høyt antall rødlistede arter i dette området. Av den grunn har Oslofjordområdet med rette blitt betegnet som en norsk ”biodiversitet hotspot”, det vil si et område med høy biodiversitet som er truet av ødeleggelse.

Det er derfor avgjørende å få kartlagt områdets artsmangfold og artenes tilknytning til ulike naturtyper, slik at vi kan iverksette fornuftige forvaltningstiltak. Botanikken i området er godt undersøkt, men når det gjelder insektfaunaen står det langt dårligere til. I de områder som har blitt undersøkt, dukker det imidlertid stadig opp arter som er nye landet, eller til og med nye for vitenskapen. Blant slike funn kan vi nevne rødlistede arter som lakrismjelt-blåvinge, dragehodeglansbille, klapregresshoppe og sangsikade.

Så snart den endelige avgjørelsen er tatt, vil du her finne en oversikt over de lokalitetene vi vil undersøke i 2010.

Publisert 7. feb. 2010 10:40 - Sist endret 11. apr. 2022 20:26