Norge får sitt første ekte dinosaurskjelett

illustrasjon av flokk med dinosauren Hypacrosaurus

Hypacrosaurus var nesten like stor som Tyrannosaurus Rex. Illustrasjon: Vlad Konstantinov

I september flytter et skjelett av dinosauren Hypacrosaurus stebingeri inn på Naturhistorisk museum i Oslo og skaper dermed historie. Det er første gang vi får et ekte dinosaurskjelett til Norge. Skjelettet er kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB og har fått kallenavnet Zelda.

«En ekte dinosaur! Dette er den flotteste julegaven vi kunne ønske oss, og vil bli en skikkelig publikumsmagnet» sier professor i paleontologi ved Naturhistorisk museum, Jørn H. Hurum

Bildet kan inneholde: utryddelse, ribbein, kjeve, dinosaur, bein.
Skjelettet blir preparert i Italia før det sendes til Naturhistorisk museum i Oslo. Foto: Zoic srl- Trieste

Dinosauren er en Hypacrosaurus stebingeri og skjelettet ble funnet i Montana, USA. Det er 7,5 meter langt og over tre meter høyt. Publikum vil kunne se det i utstilt i museet fra september 2024.

– Ekte og sjeldne objekter er svært viktige for museet fordi de fascinerer og tiltrekker seg publikum i alle aldre. Hypacrosaurus vil inngå i en utstilling som forteller om livets historie. Den vil bli et viktig bidrag til å vekke interesse for evolusjon og naturens mangfold, sier museumsdirektør Brit Lisa Skjelkvåle.

Sparebankstiftelsen har betalt 900.000 euro for skjelettet. Det eies av stiftelsen, men vil stå utstilt permanent på Naturhistorisk museum.

–  En dinosaur er noe av det mest spektakulære du kan oppleve på et naturhistorisk museum. Vi håper det vil bidra til at flere barn og unge blir inspirert til å lære mer, sier André Støylen, direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

Dinosauren som nå kommer på Naturhistorisk museum, levde i Nord Amerika for 74 millioner år siden, på slutten av dinosaurenes tidsalder. Hypacrosaurus var en stor planteeter. Den var en type andenebbøgle (hadrosaur) som gikk både på to og fire bein. Navnet har dinosaurgruppen fått etter det brede nebbet de hadde som snute.

Skjelettet har blitt preparert og satt sammen på et profesjonelt laboratorium i Italia. Omtrent 70 prosent av skjelettet er originalt, resten er rekonstruert fra andre individer.

Bildet kan inneholde: utryddelse, ribbein, tre, fossil, skjelett.
Foto: Zoic srl- Trieste

Fakta om dinosaurskjelettet Zelda:

• Art: Hypacrosaurus stebingeri
  • Funnsted: Blackfeet Indian Reservation, Glacier County, Montana, USA
  • Geologisk formasjon: Two Medicine Formation
  • Alder: Sen Kritt, Campan (80-74 millioner år)

• Lengde: 7,5m

Nesten like stor som Tyrannosaurus

Ifølge oppdagelsene til paleontologen J. R. Horner, var Hypacrosaurus uten tvil en "barnekjær" dinosaur, som hekket i kolonier og hadde unge individer som levde blant voksne i store flokker. Vi har i dag detaljert kunnskap om de ulike karakteristikkene ved hvert veksttrinn, fra egg til fullt voksne individer.

Hypacrosaurus er en ornitopod dinosaur i Hadrosaurid-familien, og navnet betyr "nesten den høyeste øglen" fordi den var nesten, men ikke helt, så stor som Tyrannosaurus, en annen ikonisk dinosaur. Den levde før Tyrannosaurus, men samtidig med en eldre tyrannosaurus-slektning Daspletosaurus som det er funnet bitemerker av på et annet individ.

Hypacrosaurus var en stor planteeter. Den var en type andenebbøgle (hadrosaur) som gikk både på to og fire bein. Dinosaurgruppen har fått navnet etter det brede nebbet de hadde som snute. Foto: Zoic srl- Trieste

Knoklene er samlet inn av innbyggere i Blackfeet Indian Reservation i Glacier County, Montana, i et enkelt lag. Her ble det utført utgravning i lag som geologisk tilhører Two Medicine Formasjonen, på begynnelsen av 2000-tallet. Skjelettet ble preparert og satt sammen på et profesjonelt laboratorium i Italia og fikk kallenavnet Zelda i 2018.

Two Medicine Formasjonen er en geologisk formasjon som ble avsatt mellom 83 og 70 millioner år siden, sent i kritt perioden. Lagene befinner seg nordvest i Montana og sør i Alberta. Avsetningene består av sand og leire avsatt i et sesongmessig, halvtørt klima i elver og deltaer. I dag finnes dette hovedsakelig som sandstein.

I 1977 ble det rapporterte funn av hadrosaur-rester vest for Choteau i Montana. I løpet av det neste året ble babyhadrosaurer oppdaget. Kunngjøringen gjorde at det ble mye vitenskapelig interesse for formasjonen, og mange nye arter av dinosaurer ble oppdaget. Flere hekkeområder ble senere oppdaget, inkludert Devil's Coulee-området sør i Alberta i 1987-88 der Jørn H. Hurum deltok i funnet.

illustrasjon av skjelett av dinosauren hypacrosaurus. 70 % er markert i rødt og indikerer de delene av skjelettet som er ekte.
Omtrent 70 prosent av skjelettet er originalt. Originaldelen er markert i rødt. Illustrasjon: Zoic srl- Trieste