Ni tips til sommeropplevelser for barnefamilien

Gutt spiser is under en palme

Naturhistorisk museum er Årets museum i Norge 2023. Besøk noen av våre favoritter!

Bildet kan inneholde: natur, organisme, fawn, hare, tilpasning.Opplev naturvitenshowet Dyr i trøbbel

Hvor langt kan gaupa hoppe? Hvorfor skifter haren pels?

Hver dag i juli viser vi Dyr i trøbbel, et naturvitenshow for barn i alle aldre. Her blir du kjent med fem truede dyr fra norsk natur.

Alle dyrearter har utseende og egenskaper tilpasset naturen rundt seg. Her får du oppleve litt av dette fascinerende mangfoldet ved å se, høre, lukte og ta på objekter fra museumssamlingen.

Dyr i trøbbel vises hver dag Kl. 13.00 i hele juli i Klimahusets amfi.

Skalle av dinosauren som kalles Roar - en triceratopsBli kjent med dinosaurene

Stå ansikt til ansikt med hodeskallen til Roar, en vaskeekte Triceratops. Artsnavnet kommer av at den har to horn i pannen og ett på nesen.

Triceratopsen var en planteetende dinosaur som levde for 68 millioner år siden. Den levde samtidig med den fryktede kjøtteteren Tyrannosaurus rex som du finner i naturlig størrelse i den samme salen. I etasjen over møter du en Plateosaurus. En bit av en slik ble funnet mer enn 2000 meter under Nordsjøen, Norges eneste dinosaurfunn – og verdens dypeste funn.

Hver dag kl 11 i hele juli har vi dinosauromvisning for barn.

Dinosaurene finner du i Brøggers hus.

Gutt titter inn i insekthotellSjekk insektene på Tøyen Bee & Bee

Smutthullet, Vepsebu og de andre rommene i insekthotellet Tøyen Bee & Bee har åpnet for innsjekking. Her kan du se graveveps og villbier fly inn og ut. Noen av rommene er kameraovervåket slik at du kan følge med på hva som skjer via direktestrømming. Mange insekter i norsk natur er i nedgang. Insekthoteller er en måte å hjelpe dem på. Dette spesielle hotellet er innredet slik at det også kan gi forskerne ny kunnskap om insektenes liv.

Ved Tøyen hovedgård. Gratis.

barn ser inn i grotte med krystallerLa deg fortrylle i krystallgrotten

Bli med under jorda! I Brøggers hus har vi gjenoppbygd en hulegang med tonnevis av krystaller fra Brevik, gruven i verden med flest krystallformer av mineralet kalsitt. Her kan du oppleve 300 forskjellige krystaller i de utroligste farger – og et mørklagt rom fylt med fluorescerende og fosforescerende krystaller som briljerer i ultrafiolett lys.

Kjelleren i Brøggers hus. Inkludert i museumsbilletten.

Kjøttetende plante i veksthuset Victoriahuset i Botanisk hage Pass deg for kjøttetende planter! Eller?

Ikke alle planter får nok næring fra jorda. Kjøttetende planter får denne næringen fra insekter og små edderkopper. I Victoriahuset finner du planter med klappefeller, sklifeller og klisterfeller. Småkrypene brytes ned, slik at plantene kan fordøye dem. Du trenger altså ikke være redd for å bli spist selv.

I norsk natur vokser 12 ulike arter av kjøttetende planter. Det er viktig at de kjøttetende plantene får stå i fred uten å bli tatt på, ellers kan de bli ødelagt.

Victoriahuset finner du i Botanisk hage, og det er åpent alle dager kl 10 – 21. Gratis.

Utstoppet geirfugl
Møt dyr som er borte for alltid

I utstillingen Natur i nød kan du se dyrearter som er borte for alltid. En av dem er geirfuglen som levde i Nord-Europa og rundt Nordatlanteren. En annen er den vakre huia-fuglen fra New Zealand.

Utstillingen handler om hva som skjer hvis ikke vi mennesker tar hensyn til naturen når vi utnytter den.  Du møter arter som står i fare for å forsvinne, som løve, elefant og pangolin. Og du kan lære om hvilke dyr som har blitt reddet fra utryddelse som resultat av målrettet bevaringsarbeid.

Natur i nød finner du i Collets hus. Inkludert i museumsbilletten.

Barn leker med dinosaurfigurer i bibliotekTa en pause i Naturhistorisk bibliotek

På museet har vi et bibliotek laget spesielt for dere som kommer med barn. Her kan du lese bøker, tegne og leke med lego, dyrefigurer og puslespill. Dette er også stedet å puste ut i en stol eller putekroken. Det er vannkran og spisebord hvor medbrakt mat kan nytes. Ikke gå glipp av fossilveggen, som er full av 50 millioner år gamle fiske- og plantefossiler.

Naturhistoriske bibliotek finner du i kjelleren i Brøggers hus. Inkludert i museumsbilletten.

Gutt spiser is under palmeTa en is under palmene

Ta en kjølende pause i sommervarmen! I kafeen Handwerk Botaniske på Tøyen hovedgård kan du kjøpe byens beste is. På torsdager har kafeen også middagstilbud og langåpent.

Rett utenfor kan du utforske palmer, kaktus og andre planter som vokser i land med tørt og varmt klima. Hvis dette gir deg lyst til å lære mer om verdens klimasoner, kan du om noen år besøke både ørken og regnskog i vårt nye, flotte veksthus. En utstilling om dette nye veksthuset åpner i løpet av sommeren på motsatt side av kafeen.

Kafeen Handwerk Botaniske, plassen foran Tøyen hovedgård.

Barn leker i hage med ulike installasjonerUtforsk Pilehagen og Klimahagen

Ta med barna i Pilehagen eller Klimahagen som er Botanisk hages avdelinger spesielt for barn. I Pilehagen kan de krype og klatre blant levende skulpturer. Like ved finner du Klimahagen, med installasjoner som på ulike vis formidler natur- og klimafenomener. Her finner du en sandstein med avtrykk av millioner år gamle løvtreblader fra Svalbard. Du kan kjenne på forskjellig temperatur på en svart og en hvit stein, og du kan kikke opp på trekronene fra himmelnettet.

Klimahagen finner du ved Klimahuset og Pilehagen rett inn for porten som ligger nærmest Klimahuset. Gratis.

Emneord: sommertips, barnefamilie, årets museum