Rav

Hva er rav?

Rav er herdet kvae fra nåletrær. Kvaen fløt og dryppet ned fra trærne og ble senere begravet i elv- og innsjø-sedimenter. I dag finner vi rav i sandsteiner, leirsteiner og i kull. Mye rav er vasket ut fra sine originale sedimenter og kan finnes på strender.

Fossiler i rav

Mens kvaen fortsatt var flytende fanget den opp planterester og små dyr. Planterester er det mest vanlige, slik som barkbiter, frø og fragmenter av blader, mer sjeldent er blomster og sopp. Insekter og edderkopper er også relativt vanlige i rav. Skorpioner er mer sjeldent. Virveldyr er de mest sjeldne fossilene som finnes i rav, både frosk, firfisler, fuglefjær og mus er funnet i store stykker av rav.

Hvor gammelt er rav?

Det eldste ravet vi kjenner er fra triasperioden og er omtrent 240 millioner år gammelt. Rav fra jura- og krittperiodene er også kjent. Det ravet som vi finner oftest er fra tertiær (65-1 million år siden). Yngre ravlignende klumper som ikke er fullstendig herdet finnes flere steder i verden og kalles kopal.

Formtyper av baltisk rav

Formen og overflaten på et ravstykke kan ofte fortelle oss om hvordan kvaen ble avsatt før den herdet.

• Lange rør av kvae (stalaktitter) hang fritt fra grener før de brakk av.
  • Dråpeformete ravbiter vitner om en lettflytende kvae som dryppet fra stammen og grenene på trærne.
  • Kvae som rant nedover stammen fikk avtrykk av bark.
  • Kvae som fylte sprekker i veden fikk avtrykk av strukturer fra treet på flere sider.

Hvor finner vi rav?

• Baltisk rav: Ravet som finnes på strendene rundt Østersjøen og også i sjeldne tilfeller i Sør Norge er vasket ut fra sedimenter i Nord Sverige under istiden. Ravet er omtrent 40 millioner år gammelt.
  • Den Dominikanske Republikk er i dag også en av hovedprodusenten av rav, her drives det gruvedrift på 20-30 millioner år gammelt rav.
  • Mindre forekomster av rav fra mesozoikum (250-65 millioner år siden) finnes i Kanada, USA, Libanon, Syria, Mexico, Tyskland.

Farger i baltisk rav