English version of this page

Tarbosaurus (avsluttet)

Et samarbeid mellom Paleontologisk museum, Universitetet i Oslo, Norge og Paleobiologisk institutt, Vitenskapsakademiet i Warsawa, Polen.

Tarbosaurus-prosjektet var en del av Jørn H. Hurums forskningsprosjekt på anatomien av underkjevene hos rovdinosaurer. Tyrannosauridene viste seg å være en av de mest interessante gruppene. Høsten 1998 preparerte Bjørn Lund, Hans Arne Nakrem, Øyvind Enger og Jørn H. Hurum en nesten komplett underkjeve av en asiatisk tyrannosaurid Tarbosaurus bataar under et studiebesøk i Warszawa. Underkjeven var bevart i sammenheng med hodeskallen, noe som gjorde at alle måtte være veldig forsiktige. Etter at underkjeveknoklene var preparert fra hverandre og avstøpninger laget for Hurums studier fikk Naturhistorisk museum tilbud om å preparere og beskrive hodeskallen også. Dette var en stor utfordring, ettersom Hurum tidligere bare hadde jobbet med fossile muselignende hodeskaller fra Mongolia på rundt 20 millimeter, mens dette hodet var 1,2 meter! Museet takket så klart ja og prosjektet gikk videre med at Hurum beskrev dette hodet knokkel for knokkel sammen med paleontologen Karol Sabath fra Paleobiologisk institutt i Warszawa.

Les mer om prosjektet her

Referanser:

Currie, P.J., Hurum, J.H. & Sabath, K. 2003. Skull structure and evolution in tyrannosaurid dinosaurs. Acta Palaeontologica Polonica, 48, 227-234.

Hurum, J.H. & Currie, P.J. 2000. The crushing bite of tyrannosaurids. Journal of Vertebrate Paleontology, 20, 619-621.

Hurum, J.H. & Sabath, K. 2003. Giant theropod dinosaurs from Asia and North America: Skulls of Tarbosaurus bataar and Tyrannosaurus rex compared. Acta Palaeontologica Polonica, 48, 161-190.

Publisert 30. sep. 2014 15:50 - Sist endret 11. apr. 2022 20:26