KlimaDialog

Elever og lærer på stoler plassert i sirkel.

Med dialog som metode skal elevene reflektere rundt klimaendringer og bærekraftig utvikling. 

Klimaendringer og bærekraftig utvikling er sammensatte temaer uten enkle svar. Dagens samfunnsdebatter kan ofte bli polarisert og lite nytenkende. Kan dialogisk metode bidra til å utvikle elevenes egen forståelse og respekt for ulike perspektiver knyttet til bærekraft? Hvis alle er opptatt av å få sagt sitt uten å lytte, lærer vi mindre. I følge læreplanen står dialog sentralt i sosial læring og i å takle motstand. 

Undervisningsopplegget KlimaDialog kombinerer ny kunnskap om klimaendringer og bærekraftig utvikling med dialog som metode. Opplegget er utviklet i samarbeid med organisasjonen Dialog i praksis og inkluderer lærerveiledninger og presentasjoner som lærerne kan benytte seg av. Lenke til disse finner du nederst på siden.

Undervisningsopplegg i tre deler

Del 1:
Fordialog gjennomføres av klassens lærere på skolen, ved hjelp av lærerveiledning og presentasjon som du finner nederst på siden. Temaet for del 1 er den gode samtalen og elevene skal blant annet lære om forskjellene på debatt og dialog før de blir enige om hva som kjennetegner en god samtale. 

Varighet: en undervisningstime.

Del 2:
I Klimahuset blir klassen møtt av to av våre erfarne og dyktige klimapedagoger. Elever og lærere deltar i en interaktiv og variert undervisningsøkt som foregår både i utstillingene og i amfiet. Her får elevene innsikt i naturlige og menneskeskapte klimaendringer, hvilke konsekvenser global oppvarming har, og løsninger på utfordringene. Siste del av undervisningsøkten består av en klimadialog, fasilitert av klimapedagogene.

Varighet: 90 minutter.

Del 3:
Etterdialog gjennomføres av klassens lærere på skolen, ved hjelp av lærerveiledning og presentasjon som du finner nederst på siden. Temaet for etterdialogen er å utforske og utfordre noen av spørsmålene som elevene sitter med etter besøket på Klimahuset. 

Varighet: en undervisningstime.

Elevene får kunnskap om

  • hva dialog er og hvordan dialogen er annerledes enn debatt.
  • dialog som metode for å reflektere rundt bærekraft, klimautfordringer og livsmestring.
  • hva som bestemmer klimaet på jorden og hva menneskeskapte klimaendringer er.
  • noen av konsekvensene av global oppvarming.
  • ulike løsninger som finnes og hvordan de selv kan bidra i klimakampen.

Læringsressurser og praktisk info

Fagområde

  • Klima, miljø og bærekraft
  • Dialog
Publisert 5. aug. 2023 15:43 - Sist endret 7. mai 2024 15:20