Klimaendringer og bærekraftig utvikling er sammensatte temaer uten enkle svar. Dagens samfunnsdebatter kan ofte bli polarisert og lite nytenkende. Kan dialogisk metode bidra til å utvikle elevenes egen forståelse og respekt for ulike perspektiver knyttet til bærekraft? Hvis alle er opptatt av å få sagt sitt uten å lytte, lærer vi mindre. I følge læreplanen står dialog sentralt i sosial læring og i å takle motstand.
Undervisningsopplegget KlimaDialog kombinerer ny kunnskap om klimaendringer og bærekraftig utvikling med dialog som metode. Opplegget er utviklet i samarbeid med organisasjonen Dialog i praksis og inkluderer lærerveiledninger og presentasjoner som lærerne kan benytte seg av. Lenke til disse finner du nederst på siden.
Undervisningsopplegg i tre deler
Del 1:
Fordialog gjennomføres av klassens lærere på skolen, ved hjelp av lærerveiledning og presentasjon som du finner nederst på siden. Temaet for del 1 er den gode samtalen og elevene skal blant annet lære om forskjellene på debatt og dialog før de blir enige om hva som kjennetegner en god samtale.
Varighet: en undervisningstime.
Del 2:
I Klimahuset blir klassen møtt av to av våre erfarne og dyktige klimapedagoger. Elever og lærere deltar i en interaktiv og variert undervisningsøkt som foregår både i utstillingene og i amfiet. Her får elevene innsikt i naturlige og menneskeskapte klimaendringer, hvilke konsekvenser global oppvarming har, og løsninger på utfordringene. Siste del av undervisningsøkten består av en klimadialog, fasilitert av klimapedagogene.
Varighet: 90 minutter.
Del 3:
Etterdialog gjennomføres av klassens lærere på skolen, ved hjelp av lærerveiledning og presentasjon som du finner nederst på siden. Temaet for etterdialogen er å utforske og utfordre noen av spørsmålene som elevene sitter med etter besøket på Klimahuset.
Varighet: en undervisningstime.
Elevene får kunnskap om
- hva dialog er og hvordan dialogen er annerledes enn debatt.
- dialog som metode for å reflektere rundt bærekraft, klimautfordringer og livsmestring.
- hva som bestemmer klimaet på jorden og hva menneskeskapte klimaendringer er.
- noen av konsekvensene av global oppvarming.
- ulike løsninger som finnes og hvordan de selv kan bidra i klimakampen.
Læringsressurser og praktisk info
- Lærerveiledning for gjennomføring av del 1 og 3 (pdf)
- Presentasjoner til bruk i klasseromsdialogene (ppt)
- Oppmøte utenfor Klimahuset (Google maps)
- Faglærer/kontaktlærer må følge klassen og bistå i den praktiske gjennomføringen i utstillingen.
- Klassen skal deles i to på Klimahuset, med mindre det er 15 elever eller færre.
Fagområde
- Klima, miljø og bærekraft
- Dialog