– Klimahuset er et kjempeinitiativ

Den siste måneden har den enorme skolestreiken for klimaet 22. mars vært dokumentert i en fotoutstilling på gjerdene rundt byggeplassen til Klimahuset. Nils Nerhus Rørstad fra Natur og Ungdom Oslo håper enda flere velger å engasjere seg i fredagens store streik.

Våren 2020 åpner Klimahuset i Botanisk hage. Huset skal skape større forståelse for klimautfordringer og motivere til mer bærekraftig handling – spesielt rettet inn mot ungdom.

– Vi ser at ungdommen i dag tar klimaendringene på alvor, og det kan vi voksne lære av, sier Torkjell Leira, prosjektkoordinator for huset.

– Universitetet i Oslo og Naturhistorisk Museum vil gjerne bidra til å spre mer kunnskap om klima og klimaendringer, og inspirere til en mer bærekraftig hverdag. Klimahuset blir en viktig arena for disse problemstillingene.

Klimahuset bygges nå i Botanisk hage på Tøyen, og på gjerdene rundt byggeplassen henger bilder fra skolestreiken for klimaet 22. mars.

Leder for Natur og Ungdom i Oslo, Nils Nerhus Rørstad, tror Klimahuset kan bidra til at enda flere kan forstå utfordringene.

Foto: Thor Due, Natur og Ungdom

– Klimahuset er et kjempeinitiativ! Det har mulighet til å kommunisere årsakene til klimaendringene, virkningene de vil ha på verden og løsningene vi har på en ordentlig måte – helt uten all forvirringen man støter på ellers, sier Rørstad.

Å engasjere seg for klima og miljø er ikke lenger noe "raringene" driver med, sier Rørstad, som mener skolestreikene allerede har oppnådd mye.

– Nå er klima noe alle har en mening om, og miljøbevegelsen har hatt en fantastisk medlemsvekst. Skolestreikene er viktige fordi de viser politikerne, og alle andre voksne, at barn og unge står sammen for framtida vår. Dette er det viktigste for oss og for vår framtid, sier Rørstad.

Rørstad og Natur og Ungdom har hørt nok om hvor flinke ungdommene er, og hvor viktig det er at de engasjerer seg, nå vil de bli tatt på alvor av de som har makt til å gjennomføre.

– Vi har visst om klimaendringene i 30 år. Hvis dagens politikere ønsker å være framtidens politikere, må de handle nå.

Neste nasjonale skolestreik er i morgen, 24. mai. Fotoutstillingen om skolestreiken 22. mars henger på gjerdene rundt byggeplassen til Klimahuset ut 2019.

Emneord: Klimahuset, Foto, Utstillinger, utstilling
Publisert 23. mai 2019 13:46 - Sist endret 12. jan. 2024 09:56