Slik var Grønn digital Arendalsuke på Klimahuset

Bildet kan inneholde: grønn, tre, standing, vegg, moro.

Ordfører Marianne Borgen syntes det var ekstra stas å kunne ha arrangementene under Grønn digital Arendalsuke på Klimahuset. Foto: NHM

Tre dager, tjue arrangementer og mer enn 70 engasjerte innledere og debattanter: Klimahuset pangstartet høsten med Grønn digital Arendalsuke, sammen med Fo°tprint og UN Global Compact Norge.

Arendalsuka har gjennom snart et tiår blitt en stadig viktigere arena for debatter og samtaler om grønn omstilling. Da Arendalsuka 2020 ble avlyst på grunn av koronapandemien, mistet klimasaken en sentral møteplass, på et tidspunkt hvor den kanskje er viktigere enn noensinne.

Det var behovet for et slikt møtested som fikk Fo°tprint, UN Global Compact Norge og Klimahuset til å gå sammen om å arrangere Grønn digital Arendalsuke, i påvente av at Arendalsuka skal være tilbake i Pollen i 2021.

Bildet kan inneholde: begivenhet, tre, tilpasning, eiendom.
Investor Jens Ulltveit-Moe uttalte under arrangementet Klimaskift i handlingens tiår at det var fantastisk å se at drømmen han hadde om et Klimahus nå er blitt virkelighet. Rektor Svein Stølen mente at bygget kommer til å være ekstremt viktig for Universitet i Oslo fremover, og benyttet anledningen til å uttrykke sin takknemlighet over pengegaven som gjorde byggingen av Klimahuset mulig. Her er de begge sammen med Tone Lindheim. Foto: NHM

Oslos ordfører Marianne Borgen understreket under åpningen at Grønn digital Arendalsuke er et viktig grunnlag for å komme videre i miljødebatten.

– Vi må sammen finne de gode løsningene for at gjenoppbyggingen etter COVID-19 kan bidra til endringer i tråd med klima og bærekraftsmålene, uttalte hun, og syntes det var ekstra stas å kunne ha arrangementene på Klimahuset.

Nærmere ti tusen visninger på nett

Programmet for de tre dagene spente fra Topplederdebatten 2020 og Ungdomspartilederdebatt om fremtidens næringsliv, til samtaler om klima i Bygg- og eiendomsbransjen og hvor vidt Norsk klimapolitikk bryter med barns rettigheter.

Adgangen til fysisk deltakelse var på grunn av koronarestriksjonene begrenset. Likevel fant et sted mellom fem og seks hundre personer veien innom Klimahuset i løpet av de tre dagene, mens det største publikumet fulgte med fra nettet, hvor sendingene hadde nærmere ti tusen visninger.

Publisert 20. aug. 2020 15:07 - Sist endret 12. jan. 2024 09:56