Klimahusutstillingen åpnet

Slik blir Klimahuset: Gavegiver Jens Ulltveit-Moe inspiserer modellen av det nye Klimahuset sammen med NHM-direktør Tone Lindheim (nederst t.v.) og representanter fra vinnerteamet i klimahuskonkurransen. Foto: NHM / Karenina Kriszat

Hvordan blir det nye Klimahuset? Ny utstilling viser fram vinnerprosjektet og de andre finalistene i klimahuskonkurransen ved Naturhistorisk musuem.

- Dette skal bli østkantens svar på Litteraturhuset, men her blir klima temaet. Læring og debatt om en av de viktigste utfordringene vi står overfor i dag, nemlig klimautfordringene og konsekvensene de gir, sier Tone Lindheim, direktør ved NHM.

Klimahuset er muliggjort takket være en raus gave fra næringslivsmannen Jens Ulltveit-Moe, og vil etter planene stå ferdig i løpet av 2019. Både Ulltveit-Moe og UiO-rektor Svein Stølen var tilstede under åpningen av utstillingen som viser fram vinnerprosjektet og de andre bidragene i klimahuskonkurransen. Selve avdukingen ble gjort av Natur og Ungdom-leder Ingrid Skjoldvær.

Klimahuset vil ligge mellom Brøggers hus og det fremtidige Veksthuset. Illustrasjon: Ole A. Krogness.

For å finne fram til det beste konseptet for nytt Klimahus og klimautstillinger ved Naturhistorisk museum har NHM og Eiendomsavdelingen ved UiO nylig gjennomført en arkitekt- og utstillingsdesignkonkurranse.

Fem leverandørteam ble prekvalifisert (se liste under) og etter en grundig evalueringsprosess er det besluttet å gå i kontraktsforhandlinger med ett vinnerteam som består av kontorene Lund Hagem og Atelier Oslo, Expology Bollinger+Grohmann Ingeniører, Transsolar Energietechnik GmbH, ATSITE og TAMSCHICK Media+Space. Vinnerprosjektet har mottoet "Mønstre i bevegelse".

Leverandørteamene i konkurransen

Lund Hagem Arkitekter AS, Atelier Oslo AS, Expology AS, Bollinger+Grohmann Ingeniører AS, Transsolar Energietechnik GmbH, ATSITE, TAMSCHICK Media+Space

SixSides AS, Stein Halvorsen Arkitekter AS, Cicero senter for klimaforskning, Multiconsult ASA, Gether AS, Grindaker AS, Gagarin ehg

Transborder Studio, Thinker Imagineers, Bollinger+Grohmann, Meteorologisk Institutt, Steensen Varming ApS, Lo:Le

Snøhetta Oslo AS, Atelier Brückner gmbh, Gether AS, Cicero senter for klimaforskning

COBE ApS, Kossman.Dejong exhibition architects, Buro Happold Engineering

Error: resource not found: /om/aktuelle-saker/2017/0824-klimahusutstilling/bildeliste

Klimaformidling

Klimahuset skal formidle forskningsbasert kunnskap om klimaet og klimaendringer til publikum, med fokus på barn og ungdom.

Et sentralt budskap er at klimaendringene skjer som et resultat av både naturlige prosesser og menneskeskapt påvirkning, og de besøkende skal med utstillingen være i stand til å forstå sammenhenger og konsekvenser av endringer og påvirkninger.

Utfordringen ved å formidle et tema som ofte oppleves fjernt i tid og rom er løst av vinnerprosjektet ved å introdusere de besøkende for hverdagslige og relevante problemstillinger.

Utstillingen starter ute med fokus på vær, vind og vann. I foajéen står en skulpturelt utformet globus, omkranset av digitale flater som forteller om de usynlige klimaprosessene.

Det vil bli god kapasitet til større grupper i inngangspartiet, og de besøkende kan selv bestemme sitt eget tempo og fordypningsnivå i utstillingen.

I tillegg til hovedutstillingen er det planlagt soner for innovasjonsverksted og skiftende utstillinger. Klimahuset vil også ha et amfi med plass til 150 personer.

Klimahuset blir liggende mellom Brøggers hus og det fremtidige Veksthuset på Naturhistorisk museum. Foto: NHM / Karsten Sund

Skal bli et forbildebygg

Bygget skal være et forbildeprosjekt innen miljø og bærekraft. Vinnerprosjektet gjenspeiler dette blant annet gjennom takformen som på en optimal måte vil utnytte effekten av solenergi og naturlig ventilasjon.

Vinneren har i sitt løsningsforslag utformet et bygg basert på energiprinsippet om inntak av frisk, kald luft i byggets laveste punkt mot syd og en varmegjenvinner plassert mot nord der bygget er på sitt høyeste.

Planløsningen til bygget sikrer også fleksibilitet til fremtidige oppdateringer og utnyttelse av utstillingsarealet.

Utstilling i Botanisk hage

Fra torsdag 24. august kan du se utstillingen med vinnerprosjektet og de andre konkurransebidragene på tomten hvor det nye bygget skal stå (se kartlenke til GoogleMaps). Utstillingen vil være tilgjengelig for publikum i åpningstiden til Botanisk hage kl. 07.00 – 21.00 alle dager.

Emneord: Klimahuset
Publisert 21. mars 2018 10:50 - Sist endret 17. jan. 2019 09:29