Livets utvikling

Bli kjent med viktige evolusjonære hendelser fra ulike dyre- og plantegrupper, som dinosaurer, hvaler og mennesker. Fra de aller første organismene til nålevende livsformer.

Bildet kan inneholde: frisyre, kjeve, tre, tinning, lykkelig.

Jorda og livet har utviklet seg sammen gjennom milliarder av år. Mikroorganismer, sopp, planter og dyr danner stadig nye former med nye tilpasninger, mens klimaet endrer seg, kontinentene flytter seg, og store naturkatastrofer sender evolusjonen i nye retninger.

Forskere prøver å danne seg et bilde av disse prosessene, både for å forstå hvordan vi har kommet hit vi er, og for å kunne si noe om fremtiden. Fossilene er kanskje de viktigste ledetrådene for å kunne lese og forstå ordas og livets historie.

Utstillingen består av to store saler. Her viser vi øyeblikksbilder fra økosystemene gjennom geologisk tid, fra de første organismene til nåtidens livsformer. Vi viser også fram noen viktige evolusjonære hendelser i utvalgte dyre- og plantegrupper.

Publisert 13. mars 2022 19:45 - Sist endret 27. apr. 2022 11:33
museum

Besøk oss

Se åpningstider, billettpriser, kart og veibeskrivelse, informasjon om tilgjengelighet og fasiliteter.

Planlegg besøket