Rollespill i Kulturlandskapet

TropehjelmHvorfor bevare et åpent kulturlandskap?

Klasstrinn: 8. - 11. trinn

Dette rollespillet kan gjøres i klasserommet etter en ekskursjon, men det er nok morsomst å sitte i en ring ute på en eng og spille det. La elevene se på kulturlandskapet fra så mange synsvinkler som mulig. La elevene se på engen med forskjellige øyne, f.eks turistsjefens, geografens, biologens, bondens, kunstnerens, naturforvalterens, politikerens, hytteeierens, arkeologens, folkelivsforskerens og golfspillerens øyne.

For at elevene skal føle seg som de forskjellige yrkeskategoriene, kan det være en god hjelp å ha med en pose med forskjellige yrkesattributter, som grønn lue fra Felleskjøpet, golflue, baskerlue og pensel for kunstneren, kikkert og lupe til biologen, kart og ”Norges lover” til naturforvalteren og så videre, så at de lettere kan identifisere seg med den rolle de skal ikle seg.

Gi elevene noen minutter på å tenke etter:

Hvilke romlige og tidsmessige skalaer opererer de forskjellige brukerne av kulturlandskap i?

Hvilke bakgrunner/mål har de for sin interesse? Stikkord: produksjon av mat, inntekt, nytelse, forskning, hobby, mosjon.

Deretter skal hver og en stå frem og forklare hvorfor hun/han vil bevare et åpent kulturlandskap.

Publisert 29. jan. 2010 12:59 - Sist endret 9. feb. 2012 16:02