Formidlingssopplegg

Nivå: Barneskole     Ungdomsskole     Videregående

Fagområde: Botanikk     Geologi     Zoologi

Videregående skole: I dette opplegget setter vi fokus på sentrale spørsmål i økologien knyttet til biodiversitet. Eksempler på tema som blir som blir berørt er hvordan bestemmer vi biodiversitet, hvorfor finnes det så mange arter i regnskogen og hvorfor finnes noen arter over alt mens andre er sjeldne?

Ungdomsskolen: I dette opplegget ser vi nærmere på sentrale spørsmål i økologien knyttet til biodiversitet. Eksempler på tema som blir som blir berørt er hvordan bestemmer vi biodiversitet, hvorfor finnes det så mange arter i tropene og et avtagende antall når man beveger seg mot høyere breddegrader. På tilsvarende måte – hvorfor avtar det biologiske mangfoldet med økende høyde over havet?

3.-4. trinn: Dinosaurene tilhører de mest ikoniske dyregruppene vi kjenner til, og Naturhistorisk museum er det eneste stedet i landet hvor man kan se noen av disse utdødde krypdyrene utstilt. I dette undervisningsopplegget blir vi kjent med viktige sider av en spennende og variert gruppe dyr som dominerte faunaen på landjorda i mange millioner år.

VGS, alle trinn: Noen planter er truete, andre er en trussel. De fleste er mer eller mindre vanlige. Vi ser på dem alle og diskuterer Biomangfoldkonvensjonen, Norsk rødliste og Fremmede arter i Norge – med norsk svarteliste.

Dinofarg er en serie ark i PDF-format med bilder av dyr fra Mesozoikum (dinosaurtiden), mest dinosaurer. Tegningene er enkle strektegninger med tykk ytterstrek som egner seg godt for fargelegging for barnehage og de yngste småskoletrinnene.

5.-7. trinn: Blant utdødde dyr har dinosaurene en særstilling som de mest kjente og spektakulære dyrene, men i Norge er det bare ved Naturhistorisk museum man kan se noen av disse krypdyrene i en utstilling. I undervisningsopplegget «Dinosaurenes liv og utvikling, bygning og levevis» ser vi nærmere på viktige aspekter ved dinosaurenes liv og levnet.

5.-7. trinn: Vinteren i Norge er ganske hard, selv om forskjellene er store mellom landsdelene. Uansett er denne årstiden krevende for dyrene, og det å overleve i et slikt vårt klima forutsetter en del spesielle tilpasninger. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av disse tilpasningene og hvordan vinteren bestemmer hvilke dyr som kan leve i Norge.

3.-5. trinn: Vinteren i Norge er ganske hard, selv om forskjellene er store mellom landsdelene. Uansett er denne årstiden krevende for dyrene, og det å overleve i et slikt vårt klima forutsetter en del spesielle tilpasninger. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på noen av disse tilpasningene og hvordan vinteren bestemmer hvilke dyr som kan leve i Norge.

3.–7. trinn: “En verden av frø” er et opplegg som har som intensjon at eleven skal bli overrasket og begeistret over det store mangfold av frø som finnes og de ulike metoder disse frøene spres på. Et mangfold av frø vil lede til et mangfold av planter.

Eleven skal se, ta på og samle ulike frø. Forskjellen mellom begrepene frukt og frø belyses. Opplegget bygger på at elevene skal tenke som forskere gjør: iaktta, se på detaljer, beskrive og tenke.

3.-5. kl.: Det er en nær sammenheng mellom dyrs bygning, levevis og miljøet de lever i. De tilpasningene vi ser hos dyr som lever i dag når det for eksempel gjelder form, farge og adferd er resultatet av en lang forhistorie. Denne forhistorien er preget både av hvilke forløpere dyrene har og hvordan naturforholdene har endret seg gjennom Jordas historie. Her ser vi nærmere på hvordan er dyr tilpasset det livet de lever, økofysiologi og evolusjon.

Videregående skole: Hvorfor er dyrene som de er? For å kunne svare på dette spørsmålet må vi både se på de tilpasningene arten har måttet gjøre for å leve i det miljøet som råder nå, og betrakte den evolusjonære historien som ligger bak. I dette undervisningsopplegget ser vi altså både på hvordan dyr er tilpasset dagens leveforhold, økofysiologiske- og noe evolusjonære forhold.

8.-10. trinn og videregående: ”Fossiler, hva er det og hva forteller de?” er et undervisningsopplegg hvor elevene får undersøke ekte fossiler fra Naturhistorisk museums samlinger. Gjennom dette skal elevene forstå hva fossiler er, dvs hvordan de dannes gjennom geologiske prosesser og hva de forteller.

Utforskningsbasert læringsopplegg og krever aktive elever.

3. – 7. årstrinn: Hva er et frø? Hva skjer når frøet flytter hjemmefra? Reiser det med vinden, fuglen eller hunden? Er det greit å bli spist?

8. trinn: Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Dette er spørsmål som har fascinert oss mennesker i uminnelige tider. I dette undervisningsopplegget setter vi fokus på historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.

Videregående skole: Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Dette er spørsmål som har fascinert oss mennesker i uminnelige tider. I dette undervisningsopplegget setter vi fokus på historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.

5.-7. kl.: I dette undervisningsopplegget tar vi turen gjennom utstillingen i Norske sal , der mange av kjente dyr fra norsk fauna er plassert i naturtro dioramaer. Hovedvekten legges på våre fugler og pattedyr. Turen begynner gjerne nederst i utstillingen med et typisk marint miljø, før vi beveger oss opp til fjæra, våtmark, kulturlandskap og skog. Til slutt når vi den øverste del av salen, der utstillingen avslutter med et utvalg av våre fjelldyr. Underveis betrakter vi ulike eksempler på tilpasninger til ulike miljø og levevis, men ser også på slektskap og hvem som er hvem blant norske dyr.

3.-5. kl.: I dette opplegget tar vi turen gjennom Norske sal, der mange av våre mest kjente dyr er utstilt i naturtro levemiljøer. Hovedvekten legges på virveldyrene -fugler og pattedyr. Turen begynner gjerne nederst i utstillingen med et typisk marint miljø, før vi beveger oss opp til fjæra, våtmark, kulturlandskap og skog. Til slutt når vi den øverste del av salen, der utstillingen avslutter med et utvalg karakteristiske fjelldyr. Underveis betrakter vi ulike eksempler på tilpasninger til ulike miljø og levevis, men ser også på slektskap og hvem som er hvem blant norske dyr.

5.–7. årstrinn: Osp, bjørk, selje, hva er hva? Lær å skille de norske løvtrærne på en rundtur i Botanisk hage.

5.-7. kl.: «Næringskjeder» er et sentralt begrep i økologien og et godt utgangspunkt for i grove trekk å forstå hvordan naturen fungerer. I dette undervisningsopplegget ser vi nærmere på spørsmål som hva er økosystemer og næringskjeder, hvem spiser hvem, og hvor blir det egentlig av maten?

«Rundtur i Norske sal» er ikke et eget undervisningsopplegg, men en skriftlig guide til utstillingen Norske sal i Zoologisk museum (Colletts hus).

Undervisningsopplegg om mineraler

1.-4. trinn: Sjørøvernes skattkister rommer de vidunderligste og vakreste hemmeligheter! Gjemt under lokket ligger smykker, gull og edle steiner, skatter mennesker både har forrådt og drept for å eie. I undervisningsopplegget Skattkistens hemmeligheter åpner vi lokket og titter nedi.

Ungdomsskolen: Det er en nær sammenheng mellom dyrs bygning og adferd på den ene side og miljøet de lever i på den andre. Tilpasningen til miljøet, både de levende og ikke-levende delene, er en løpende prosess fordi verden er i ustanselig endring. Her ser vi nærmere på hvordan er dyr tilpasset det livet de lever, økofysiologi og evolusjon.

Ungdomsskolen: På ganske kort tid, bare i løpet av de siste tiårene, har det skjedd en merkbar forverring i situasjonen for en rekke dyr, både i Norge og i verden for øvrig. Et tiltagende antall arter går tilbake og blir truet. Men hva betyr det egentlig at en art er truet? Hvilke dyrearter er truet, og hvorfor er de det? Dette er noen av de viktigste spørsmålene vi tar opp i dette undervisningsopplegget.

3.–4. kl.: Bare i løpet av de siste tiårene har det skjedd en merkbar forverring i situasjonen for mange dyr, og andre organismer, både i Norge og globalt. Et tiltagende antall arter går tilbake og blir truet. Men hva betyr det egentlig at en art er truet? Hvilke dyrearter er truet, og hvorfor er de det? Dette er noen av de viktigste spørsmålene vi tar opp i dette undervisningsopplegget.

Videregående skole: Økologi handler om samspillet i naturen, både mellom de levende delene samt mellom de levende delene og de ikke-levende delene. I dette opplegget ser vi på noen av de viktige prinsippene i økologien belyst gjennom en rekke eksempler fra norsk natur.

Ungdomsskolen: Økologi handler om samspillet i naturen, både mellom de levende delene samt mellom de levende delene og de ikke-levende delene. I dette opplegget ser vi på noen av de viktige prinsippene i økologien belyst gjennom en rekke eksempler fra norsk natur.