KlimaDialog
Samtaler som gir kunnskap og vilje til handling!
I dette formidlingsopplegget får elevene kunnskap om både menneskeskapte og naturlige klimaendringer, konsekvenser av global oppvarming og hvilke løsninger som finnes.
Vi tar utgangspunkt i det ungdommene setter mest pris på i livet sitt. Deretter vil de se at «det beste de vet» er truet av klimaendringene som vi står i nå. Ved hjelp av dialog prøver vi å finne løsninger for hvordan vi kan beholde et godt liv og samtidig leve bærekraftig.
Formidlingsopplegget består av tre deler, hvor del 2 er et besøk på Klimahuset. Del 1 og 3 gjennomføres av lærerne selv på skolene, med en lærerveiledning fra Klimahuset og Dialog i Praksis. Opplegget passer veldig bra til et tverrfaglig fokus på bærekraftig utvikling.
Elevene får kunnskap om
- Naturlige og menneskeskapte klimaendringer
- Konsekvenser av global oppvarming
- Mulige løsninger og hvordan ungdommene selv kan bidra
- Hva dialog er, og hvordan den skiller seg fra debatt og diskusjon
- Dialog som metode for å reflektere rundt bærekraft og klimautfordringer
Praktisk
- Link til lærerveiledning for gjennomføring av del 1 og 3.
- Presentasjoner til bruk i klasseromsdialogene.
- Del 2: Besøk på Klimahuset ved Naturhistorisk museum. Oppmøte utenfor huset.
- Faglærer/kontaktlærer må følge klassen og bistå i den praktiske gjennomføringen i utstillingen
Fagområde
- Klima
- Miljø og bærekraft