Besøk oss i sommer

Henter forslag fra Google

Skap sommerminner ved Naturhistorisk museum. Vi har samlet seks tips til attraksjoner du kan oppleve hos oss i sommer. Ta med hele familien, en date, eller utforsk museet på egenhånd. Blant annet er Klimahuset endelig åpent for besøkende og vi har fått en helt ny mini-utstilling om evolusjon av ornamenter hos fugler, kalt "Naturens vakreste".

Vi har åpent hver dag i hele sommer. Velkommen!

Bildet kan inneholde: hus, arkitektur, bygning, eiendom, hjem.

1. Klimahuset

Klimahuset er Nordens første bygg med utstillinger viet klima og klimaendringer. Lær om hvordan jordas klimasystem fungerer, hvilke konsekvenser global oppvarming har, hvilke løsninger som finnes og hvordan du selv kan bidra.

Det er utstillinger både innendørs og utendørs som er designet for å skape inspirasjon for besøkende i alle aldre, men spesielt for ungdom og barn.

Henter forslag fra Google

Utstillingen gir oppdatert, forskningsbasert kunnskap om hva dagens klimasituasjon består i. Den forklarer forskjellen på naturlige og menneskeskapte klimaendringer, hva vi er i ferd med å miste og hvilke konsekvenser ulike scenarioer vil ha for fremtiden.

2. Vikinghagen

I Vikinghagen kan du reise tusen år tilbake i tid. Her kan du lære om planter, dyr og stein som var viktige i vikingenes dagligliv, både som mat, klær, medisiner og redskaper.

Koriander, fersken, påfugl og silke er noen av suvenirene som ble tatt med fra reiser til eksotiske strøk. Kleberstein, brynestein og skinn ble eksportert mot sør.

Interkulturell utveksling er altså ikke noe nytt.

Bildet kan inneholde: person, hår, gress.

I Vikinghagen får du et innblikk i hverdagslivet til vikingene, for eksempel hvilke vekster de brukte til mat, klær og medisin.

3. Lunsj på Handwerk Botaniske

Du finner kaféen i Tøyen hovedgård på Naturhistorisk museum. All mat er laget fra bunnen av, og gode, økologiske råvarer og mye grønt er i fokus. Menyen forandrer seg med sesongene, og følger arrangementene museet har i løpet av året.

PS! De serverer fantastisk god iskrem og sorbet.

Bildet kan inneholde: rom, stue, interiørdesign, møbler, eiendom.

Kaféen er dekorert med de nydelige og detaljerte botaniske plansjene til agronomen Emil Korsmo.

Originaltrykkene er fra 1930-tallet og kan kjøpes i museumsbutikken. Finnes kun i et begrenset opplag.

4. Dinosaurer

Er du lei av innpåslitne mygg og sylskarpe stillehavsøsters? Ta turen inn i museet og få din dinosaur-fix.

Vår Tyrannosaurus "Stan" ønsker deg velkommen i de zoologiske og geologiske utstillingene. Her kan du også se Norges første dinosaurfunn, et lite beinfragment fra en tidlig planteeter, Plateosaurus, som ble funnet i en borkjerne fra Nordsjø-sokkelen.

I utstillingen "Livets tre" kan du også følge den evolusjonære overgangen fra dinosaur til fugl.

Bildet kan inneholde: tre, benk, møbler, hagen, gress.

5. Fra benk til benk i Botanisk hage

Rundt omkring i Botanisk hage finnes det i alt åtte benker med hvert sin spesielle historie. Ta med deg kartet i lenken under og vandre fra benk til benk i hagen.

Kart over hagens historiske benker

Bildet kan inneholde: tre, woody plante, blad, grønn, stamme.

Slå deg ned på Siebke-benken, se opp og nyt synet av den tyrkiske hasselen.

Bildet kan inneholde: fugl, nebb, nærbilde, sittende fugl, wildlife.

6. Naturens vakreste

Vi har fått en helt ny mini-utstilling kalt "Naturens vakreste" i de zoologiske og geologiske utstillingene i Colletts hus. Den viser fram ulike ornamenter hos fugl, for eksempel fargerike fjærdrakter og lange stjerter, og forklarer hvilke prosesser som ligger bak evolusjonen av slike vakre former og farger.

Du finner utstillingen i toppen av trappa.

Bildet kan inneholde: fugl, hummingbird, nebb, wildlife, starling.

Se eksempler på hva kjønnsseleksjon kan føre til i mini-utstillingen "Naturens vakreste".

Velkommen til Naturhistorisk museum