Gullblyant til utstillings-stunt

I fjor "forsøplet" vi de zoologiske utstillingene våre sammen med reklamebyrået Kitchen og Naturvernforbundet for å sette fokus på plastforurensning i naturen. Nå er utstillings-stuntet hedret med Gullblyanten Grand Prix for årets beste reklamejobb, utdelt av Kreativt forum. 

«The Trashed Exhibition»/«Finn plasten» var en kampanje i regi av Naturhistorisk museum, reklamebyrået Kitchen og Naturvernforbundet for å belyse problemet med plastforsøpling i naturen. Kampanjen gikk ut på å oppdatere de zoologiske utstillingene med plastsøppel for å gjøre dem mer "naturtro".

Kampanjen ble shortlistet både i konkurransene Epica og Eurobest i fjor høst, og nådde altså helt til topps i konkurransen Gullblyanten som deles ut av Kreativt forum. 

Gullblyanten er en årlig konkurranse som premierer årets beste reklameideer. Det deles ut priser i ulike kategorier, og reklamebyråer sender selv inn bidrag i konkurransen. 

Bidraget fra Kitchen ble tildelt selveste Grand Prix-utmerkelsen for årets beste jobb uansett kategori. I tillegg vant «The Trashed Exhibition»/«Finn plasten» gull i kategorien for "Stunt/event", sølv i kategorien "Promo og aktivering" og bronse i kategorien "Utendørs og omgivelser".

Juryen hadde følgende og si:

«Årets Grand Prix er en jobb samtlige i juryen - og nå sikkert hele salen -  skulle ønske de hadde gjort selv.  Juryen lot seg begeistre over ideens tydelige, enkelhet og renhet, og kan bare se for seg stemningen i idérommet da den dukket opp. For løsningen er åpenbar når man hører den. Og vi kunne stoppet her, for dette er fantastisk godt tenkt, men det skal også nevnes at juryen også lot seg imponere over utførelsen og gjennomføringen av ideen. For ideen krever altså at kunden tar det vakreste og kjæreste de har, for så å ødelegge det med søppel.»

Publisert 4. mars 2019 16:03 - Sist endret 4. mars 2019 22:14