Arkiv - Side 6

Publisert 9. mars 2015 12:41

Mye kommer til å skje med Vikinghagen i år og de neste årene. Men Vikinghagen er ikke bare det skipsformede anlegget. Også det omkringliggende området hører med, noe som vil bli tydeligere de neste sesongene.

Publisert 6. feb. 2015 08:29

Universitetsmuseene spiller en avgjørende viktig rolle i formidling av natur- og kulturhistorie, og forvalter samlinger med over 10 millioner gjenstander. Samlingene representerer en uvurderlig skatt for landet vårt. Museene faller imidlertid gang på gang mellom alle stoler når det gjelder finansiering. Det kan ikke Norge være bekjent av.

Publisert 10. des. 2014 15:35

Styret ved Naturhistorisk museum (NHM) ved Universitetet i Oslo har vedtatt å stenge de geologiske utstillingene i W.C. Brøggers hus (Geologisk museum). Samlingene trenger bedre lagringsforhold og bygget må rehabiliteres.

Publisert 20. aug. 2014 14:02

Da skipet Congo forlot London i 1816, var nordmannen Christen Smith om bord. Han hadde fått det ærefulle, men skjebnesvangre oppdraget å være vitenskapelig ansvarlig for en ekspedisjon som skulle finne Kongoelvens kilder. Denne uken kan du høre Christen Smith fortelle sin historie i vandrespillet Ekspedisjon 60º N.

Publisert 5. mai 2014 16:03

I går vart Siebkes skiferbenk offisielt innvigd og teken i bruk ved Fjellhagen i Botanisk hage på Tøyen. Benken er  kalla opp etter Johan Siebke som var «botanisk gartner» (overgartnar) i Botanisk hage frå 1813.

Publisert 23. apr. 2014 14:18

Museumssamlingene er grunnlaget for forskningen på museet.  Her fins alt fra DNA-banker med muskelprøver og fugleblod til planter og utstoppete dyr.

Publisert 18. apr. 2014 08:30

Mange vil kanskje synes det er underlig å sammenstille kulturuttrykk som Munchs bilder og naturhistoriske objekter. Men når man først får øynene opp for hvor mye natur som finnes i Munchs bilder, kan man heller undre seg over at dette ikke er gjort tidligere.

Publisert 15. apr. 2014 13:06

Folk kom både for å sjå tropiske plantar, utstoppa dyr og dinosaurar, då Naturhistorisk museum ved UiO for andre gong på rad hadde opne dører på ein måndag i påskeveka.