Arkiv - Side 11

Publisert 24. feb. 2011 08:43

Jordskjelvet som rystet New Zealand denne uken skjedde i et område som virket stabilt. – Et grunt skjelv rett under en tett bebyggelse er nesten nødt til å gå dårlig, sier professor Reidar Trønnes.

Publisert 21. feb. 2011 12:07

De første flercellede organismer på jorden skal ha eksistert mye tidligere enn antatt, ifølge forskere. – Veldig interessant, sier paleontolog Hans Arne Nakrem.

Publisert 11. feb. 2011 09:09

Ein forhistorisk bjørn har vege omkring 1,6 tonn, og er den største bjørnen som nokon sinne har levd. – Denne bjørnetypen har hatt eit uvanleg kraftig bitt, seier zoolog Petter Bøckman.

Publisert 11. feb. 2011 09:01

For 3,2 millioner år siden var føttene til våre formødre og -fedre ferdig utviklet og spesialisert for oppreist gange. – Det viser at det å komme ned på bakken var noe som skjedde tidlig i vår utvikling, slår paleontolog Natascha Heintz fast.

Publisert 8. feb. 2011 07:43

Ti år etter det revolusjonerende funnet av et fossilisert dinosaurhjerte viser det seg at konklusjonen var feil: Hjertet var av stein. – Viktig å se på slike avkreftende artikler som en utvikling, kommenterer Jørn Hurum.

Publisert 7. feb. 2011 05:00

Ein truga art som er avhengig av ein annan truga art for å overleva, har ikkje den beste oddsen for å overleva. Men riktig skjøtsel kan redda den sjeldne drakehovudglansbilla.

Publisert 21. des. 2010 05:00

Eldsjelene i Slemmestad Idrettsforening fjerna jord og kratt for å utvida tribunen til fotballbanen sin. Dei avdekka Norges største samling av fossile blekksprutar. Sjå TV-innslaget frå NRK!

Publisert 13. des. 2010 10:45

En orientalsk veps kan være drevet av solenergi. Vepsens egen nanoteknologi ligger nemlig foran menneskenes. - Veldig interessant forskning, sier entomolog Lars Ove Hansen.

Publisert 23. nov. 2010 08:22

Islandsk bankvesen og månekameleonen er mellom dei ukjende dyra som no trekkjer barn og vaksne i tusental til Naturhistorisk museum for å sjå utstillinga "Dyr du skulle ønske ikke fantes", basert på Jo Nesbøs bøker om Doktor Proktor.

Publisert 18. nov. 2010 09:22

Tyrannosaurus Rex og andre slektninger kunne løpe fra de fleste, takket være bulende muskler i halen som var koblet til bakbeina.

Publisert 17. nov. 2010 12:01

Skal du bli den neste Jørn Hurum kan det hende løpet er kjørt. Du må ha en genuin interesse for paleontologi allerede før du når puberteten, rapporterer Universitas fra høstens Dinodag.

Publisert 12. nov. 2010 09:15

Ein grashoppeart skal ha rekorden i største testiklar i høve til kroppsvekta si. - Den er ein lettvektar i forhold til kråkebollen og bendelormen, seier Petter Bøckman ved NHM.