Museet har fått en sjelden månemeteoritt

Nå kan du se en ekte månemeteoritt i Colletts hus. Den er dessuten svært sjelden.

Geolog Rune S. Selbekk viser frem den utrolig sjeldne månemeteoritten som nå er stilt ut for publikum. Foto: Ram Gupta, NHM

En månemeteoritt er – som navnet antyder – en stein som bokstavelig talt har ramlet ned fra månen. Hvordan kan det skje?

Vi spør Rune S. Selbekk, geolog ved Naturhistorisk museum:

- En meteoritt som treffer månen virvler opp en masse stein og støv. Og fordi tyngdekraften på månen er såpass svak, kan det skje at noen av steinene spretter ut gjennom verdensrommet og havner på jorden. Sånne steiner kaller vi månemeteoritter, forklarer han.

Utrolig sjeldent

Pilen peker på fragmentet som muligens kommer fra en meteoritt fra asteroidebeltet, og som smeltet inn i meteoritten som falt ned i Nord-Afrika.

Geologen fortsetter:

- I dette tilfellet inneholder den et fragment av det som antagelig er et tidligere meteorittnedslag på månen, fra asteroidebeltet. Fragmentet er en del av den steinen som ble slynget ut og senere havnet på jorden. Vi kan se fragmentet som et stykke blankt metall i øvre høyre hjørne på prøven vår.

- Dette er utrolig sjeldent, understreker han.

Museets tredje månemeteoritt

Den lille prøven vi ser på er museets tredje månemeteoritt.

Den er ikke rare greiene, den veier mindre enn 3 gram og ikke stort større enn fingertuppen din. Meteoritten har sannsynligvis truffet jorden innenfor de siste ti-talls år, antar Selbekk.

I 2015 ble den funnet i grenseområdet til Mali-Mauritania. Helt nylig ble den donert til Naturhistorisk museum av to generøse medlemmer av Geologisk museums venneforening. Og der ligger den fint utstilt sammen med de andre månemeteorittene og mange andre spennende meteoritter og mineraler.

Artig å tenke på

Selbekk synes det er utrolig artig å tenke på hvordan den lille meteoritten har havnet på museet:

- Først har den vært et månetreff. Så har den spretta ut fra månen. Så har den overlevd turen gjennom verdensrommet og vår atmosfære på veien til oss uten å brenne opp. Så har den landet i et området hvor det var mulig å finne den, og ikke i havet eller i områder med vegetasjon hvor den er nærmest umulig å få øye på.

- Og så har noen klart å finne den som mistenker at det kan være en meteoritt. Hva er oddsen for det??!!

Av kommunikasjonsrådgiver Ram Gupta