Biomangfold i strålende sol

Strålende sol og yrende liv preget Den internasjonale biomangfolddagen 27. mai.

Universitetslektor Petter Bøckman gir tredje klasse ved Drøbak Montessori skole en spennende og engasjerende innføring i livet på dynga. Foto: Ram Gupta, NHM

35 klasser fra barnetrinnet til videregående fylte NHM med undring og aktivitet da Den internasjonale biomangfolddagen gikk av stabelen denne uken.

– Et usedvanlig hyggelig arrangement som passer perfekt inn i pensumet og skoleaktivitetene våre for tiden, sier lærer Vilmøy Værnø, lærer ved Drøbak Montessori skole.

– Blant annet holder vi på med å opparbeide en skolehage, forklarer hun.

Gjennom en godt planlagt løype med temaposter bemannet av museets dyktige formidlere, fikk elevene praktiske demonstrasjoner i hvordan alt mangfold henger sammen: berggrunn, planter, insekter, fugler, pattedyr og skoleelever!

Blant de mange temaene i år var:

• Mangfold i fuglenes verden
  • Mangfold i steinriket
  • Dyrelivet i dynga: Lenge leve meitemarken!

FN har erklært den 22. mai som Den internasjonale biomangfolddagen. Verden over feires dagen med ulike arrangementer for å spre kunnskap, interesse og engasjement om biologiske mangfold. I år ble dagen markert på NHM onsdag 27. mai.

Internasjonal dag for biologisk mangfold (FN-sambandet)