Isskulptur under bygging

Iskunstner Peder Istad bygger isskulptur inspirert av gamle hagelabyrinter. Innvielsen skjer under jubileumsåpningen neste lørdag.

Isen kappes til riktig form og størrelse med motorsag. Foto: Karsten Sund, NHM

– Vi lager en isbenk og en labyrint i is, og arbeidet begynte i går. Jeg er inspirert av labyrinter slik de var i hagearkitekturen for omtrent 200 år siden, da Botanisk hage ble grunnlagt, sier Peder Istad.

Isskulpturen bygges på vestsiden av Tøyen hovedgård i Botanisk hage, i anledning Naturhistorisk museums 200-årsjubileum. En sentral plass i skulpturen får en benk av is, den første av flere naturhistoriske benker som skal oppføres gjennom året.

Byggingen startet i går, etter hvert som de ni medlemmene av Peder Istads team begynte å komme på plass. De gjorde ferdig et komplekst prosjekt i Brumunddal til langt på natt, før de satte kursen mot Oslo.

Omfattende skoleopplegg

– Is er et veldig dynamisk materiale som preges av vær-, vind- og lysforhold. Materialet gir muligheter til å jobbe i stor skala innenfor en begrenset periode. Vakkert og transparent, sier Istad.

Installasjonen bygges i hagen fra 16. januar til 25. januar. Den 20. og 22. januar skal elever ved Tøyen skole lære om is og vann, gjennom et omfattende skoleopplegg utformet av Anne Birkeland fra NHMs skoletjeneste. Peder er vant til å jobbe med barn, men dette er det mest omfattende undervisningsopplegget han har vært med på til nå.

Undervisningen inkluderer også en workshop i Botanisk hage, omvisning ved museet – og kakaoutstillingen får spesielt godt med oppmerksomhet, siden SiO-kafeen hjelper til med at smakene denne dagen matcher innholdet i museet.

Etter mørkets frembrudd

– Det er veldig gøy å skape skulpturer sammen med barn. De kjører på og prøver ut om ideene holder. Det er gøy å se arbeidsiver og glede med et så fantastisk naturmateriale som is er, sier Istad.

Rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen, åpner isskulpturen. Arne Bjørlykke og Axel Dalberg Poulsen vil fortelle om jubileet og året 2014 ved åpningen den 25. januar.

Labyrinten blir lyssatt med LED-lys, og Botanisk hages porter vil derfor ha åpent til 20.00 i tiden framover slik at publikum skal kunne oppleve isskulpturen også etter mørkets frembrudd.

Samtidig med innvielsen av islabyrinten åpner også Vintergrener i foajeéen i Lids hus, en utstilling av gartner Anita Oppedals vakre tegninger av vintergrener.

Se også

Skal bygge gigantisk islabyrint i Botanisk hage på Tøyen (Uniforum, 17. jan. 2014)

Til sammen kommer 60 tonn med is fra Tynset for å brukes i islabyrinten, som du finner vest for Tøyen hovedgård. Foto: Unni Irmelin Kvam, NHM

Av Unni Irmelin Kvam, kommunikasjonsrådgiver NHM