PRESSEMELDING: Sparebankstiftelsen DNB støtter Vikinghage i Botanisk hage

Bildet kan inneholde: rektangel, skråningen, gjøre, parallell, elektrisk blå.

Sparebankstiftelsen DNB annonserer at de støtter Naturhistorisk museum (NHM) med 600 000,- for å bygge en ny Vikinghage i Botanisk hage.

Overrekkelsen vil skje kl. 1300 under søndagens Vikingdag i Botanisk hage.

- Vi er svært glade for at Sparebankstiftelsen DNB gir oss mulighet til å gå videre med planene våre om Vikinghagen, sier botaniker Anneleen Kool ved NHM.

- Hele neste år markerer NHM at det er 200 år siden Botanisk hage ble åpnet. Vi har også mange andre aktiviteter i jubileumsåret, men Vikinghagen hadde ikke latt seg realisere uten Sparebankstiftelsen DNBs støtte, slår Kool fornøyd fast.

- Nå kan vi starte oppformeringen av mye av det som skal vokse i Vikinghagen.

Totalt kjenner man til ca. 70 nyttevekster som ble dyrket eller brukt av vikingene i Skandinavia for om lag tusen år siden. En av de vanligste var kvann, som også var en viktig eksportartikkel fra Norge i vikingtiden, blant annet omtalt i sagaene. Hjem fra sine tokter til Middelhavet hadde vikingene med seg druer og koriander, noe forskerne har kunnet fastslå med grunnlag i arkeologiske funn.

I juni blir det avgjort hvor i Botanisk hage Vikinghagen skal plasseres. Åpningen er planlagt til august 2014.

Publisert 24. mai 2013 07:32 - Sist endret 5. aug. 2022 10:31