PRESSEMELDING: Jørn Hurum hedres av National Geographic

Bildet kan inneholde: panne, nese, hår, smil, øyenbryn.

Mottar som første norske forsker pris på  $ 10,000 som ”Fremadstormende oppdager” for øgleutgravningene på Svalbard.

Hvert år siden 2004 har National Geographic kåret et lite antall ”fremadstormende oppdagere” (Emerging Explorers). Dette er unge forskere, oppdagelsesreisende og formidlere som har bidratt til å øke kunnskapen i verden selv om de fortsatt er tidlig i karrieren sin.

Jørn Hurum (f. 1967) er den første norske forskeren som mottar prisen.

National Geographic sier:

”Jørn Hurum, førsteamanuensis i virveldyrpaleontologi ved Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo, lokker fram noen av evolusjonens hemmeligheter fra en arktisk steinørken. Han har avdekket en skattkiste av fossile skjeletter på avsidesliggende Svalbard, nord for Polarsirkelen. Her har han funnet et helt marint økosystem med hittil ukjente arter – fra ørsmå alger via små havlevende dyr til enorme havmonstre – som forbinder nye deler av evolusjonshistorien. Blant de mest spektakulære funnene er fossile levninger av kolossale pliosaurer. Disse 15 meter lange rovdyrene er blant de største av sitt slag som vitenskapen kjenner.”

Hurum har ledet seks utgravningsekspedisjoner til Svalbard, og planleggingen av den sjuende, som skjer i august, er i full gang. Utgravningene har flere ganger vært gjenstand for TV-dokumentarer både i Norge og internasjonalt, og i fjor ble de direktesendt på web-TV som de første paleontologiske utgravningene noen sinne.

Den seneste dokumentaren, National Geographics ”Death of a sea monster”, vises lørdag 21. mai som en del av Idefestivalen på Blindern.

− Denne æren vil jeg først og fremst dele med teamet som er med meg. I løpet av årene med utgravninger har vi blitt en sammensveiset gjeng, mer venner enn kolleger, sier Hurum.

− Jeg er også glad for å arbeide ved et universitetsmuseum, der forståelsen og rommet for forskningsformidling og ikke bare forskning er større enn ved et vanlig forskningsinstitutt, slik at vi får muligheten til å dele oppdagelsene våre og kunnskapen de gir med en hel verden.

I tillegg til Svalbard-utgravningene som han nå blir hedret for, er Hurum også kjent som mannen bak Ida-fossilet, som er utgangspunktet for en ny barnebok og en utstilling ved Naturhistorisk museum som åpnes for publikum 10. juni.

Mer info:
Emerging Explorer: Jørn Hurum
Øglegraverne og øglene
Jørn Hurum kontaktinfo og kortbio

Høyoppløste bilder til pressebruk

Kan lastes ned og brukes mot fotokreditering. Klikk på bildene for større versjon.

Jørn HurumFoto: Linn Kristin Novis

Jørn HurumFoto: Jørn Hurum