PRESSEMELDING: Melketenner gir gratis adgang i ny Ida-utstilling

Bildet kan inneholde: gjøre, rosa, fiolett, magenta, grafikk.

Bli med inn i Apejenta Idas verden!

I dag er hun kjent som ”fossilet Ida”, men for 47 millioner år siden var hun en liten apejente i Tyskland, som da var en tropisk jungel. Da hun døde, var hun fortsatt et barn. Hun var i ferd med å miste melketennene, og hadde et brukket  håndledd.

Alle barn som leverer inn en melketann i resepsjonen i Zoologisk museum kommer gratis inn.

Jørn Hurum, forskeren ved Naturhistorisk museum som sto bak fossilet, har allerede holdt mange foredrag for barn om IDA. Sammen med Torstein Helleve og kunstneren Esther van Hulsen har han laget en rikt illustrert barnebok om Idas liv.

Utstillingen tar utgangspunkt i boken og den fantastiske detaljrikdommen i Esther van Hulsens illustrasjoner. Den gir svar på mange av de spørsmålene barn lurer på:

• Hvordan levde Ida?
  • Hva spiste hun?
  • Hvem levde sammen med henne?
  • Hvordan er hun i slekt med oss mennesker?
  • Og ikke minst: Hvordan vet vi alt det vi nå vet om henne?

Utstillingen inneholder også en mengde armgipser fra barn som har brukket håndleddet, samlet inn på legevakten på Lillestrøm – og selvsagt også selve IDA-fossilet, som fortsatt fascinerer både forskere og publikum.

Naturhistorisk museum vil vise at fossiler ikke bare er en gutteting! Denne utstillingen vil også fange jentenes interesse. Både barn og voksne vil finne mye å lære her.

Publisert 14. juni 2011 15:52 - Sist endret 5. aug. 2022 10:18