Aktuelle saker fra 2011 - Side 2

Publisert 16. aug. 2011 17:14

Lørdag 16. juli ble romsonden Dawn fanget inn i en bane rundt den nest største asteroiden Vesta. Kartleggingen av asteroiden vil gi oss etterlengtet kunnskap om Solsystemets begynnelse og om dannelsen av Jorda og naboplanetene.

Publisert 15. aug. 2011 13:59

Superseksuelle hannfugler blir tidligere utbrent, og det kan gi kunnskap om sammenhengen mellom evolusjon og alderdom. – Det koster å lage kjønnsceller, sier zoolog Petter Bøckman.

Publisert 15. aug. 2011 13:42

Ferskt funn antyder at den 150 millioner år gamle archaeopteryx kanskje ikke likevel var verdens første fugl. − Et interessant funn, selv om det ikke rokker ved kunnskapen om at fuglene utviklet seg fra dinosaurer, sier paleontolog Espen Madsen Knutsen.

Publisert 15. aug. 2011 13:30

Spesielle hull i dinosaurenes lårbein indikerer at dinosaurene var varmblodige og aktive, i følge ny studie. − En ny angrepsvinkel som kanskje kan ha noe for seg, sier paleontolog Jørn Hurum.

Publisert 15. aug. 2011 10:25

I fangenskap blir både bikkjer og hester like tjukke som folk. Men det er nesten umulig for ville dyr å bli tjukke, forteller Petter Bøckman ved NHM.

Publisert 15. aug. 2011 10:20

Snutebillen fikk skrue i hoftebeinet lenge før det første menneske brakk lårhalsen. − En ny variant av ledd i tillegg til kuleledd og hengsleledd, sier førsteamanuensis Geir Søli ved NHM.

Publisert 16. juli 2011 22:42

Lørdag går romsonden Dawn inn i bane rundt den nest største asteroiden Vesta. Kartleggingen av asteroiden vil gi oss etterlengtet kunnskap om Solsystemets begynnelse og om dannelsen av Jorda og naboplanetene.

Publisert 30. juni 2011 09:25

Det er registrert rundt 41 000 arter i Norge, men en ny rapport anslår at det finnes ytterligere 14 000 arter her i landet. − Skal vi øke antall kjente, registrerte arter i Norge, må vi også øke antallet kvalifiserte forskere, mener Vladimir Gusarov ved NHM.

Publisert 30. juni 2011 09:16

Forskerne har oppdaget pigmenter i fossiler av de første fuglene på kloden. − Forskningen med disse teknikkene er bare i startgropa, sier Jørn Hurum.

Publisert 29. juni 2011 08:31

Vi mennesker kan måpe av fuglers fabelaktige farger, men vårt synsinntrykk er ingenting mot hva fuglene selv kan se. − Hvilke farger fugler kan se, går nok hånd i hånd med evolusjonen av fargedrakten, sier Arild Johnsen.

Publisert 27. juni 2011 09:29

En ny studie viser hvordan man kan finne proteiner i flere millioner år gamle fossiler, men skeptikerne tviler fortsatt. – Jjeg tror absolutt de er på sporet av noe, sier imilertid Jørn Hurum.

Publisert 27. juni 2011 09:19

Langhalsede dinosaurer kan ha hatt sitt eget nedkjølingssystem for å takle den forhistoriske heten. – Hvor stabil kroppstemperatur et dyr klarer å holde, avhenger av størrelsen, forklarer Petter Bøckman.

Publisert 14. juni 2011 16:20

Apejenta Idas korte og dramatiske liv er blitt rekonstruert i ei ny utstilling i Naturhistorisk museum. – Me håpar både vaksne og barn i alle aldrar og ikkje minst jenter, tar turen hit, sa prorektor Inga Bostad då ho opna utstillinga.

Publisert 14. juni 2011 15:03

− Mange av artane våre er avhengige av slåttemarker for ikkje å døy ut, seier Kristina Bjureke. No har Regjeringa avgjort å ta særskilt omsyn til denne naturtypen.

Publisert 14. juni 2011 12:56

Operasjon Noas Ark har starta på Naturhistorisk museum ved UiO. Fram til hausten skal mange utstoppa dyr bli flytta frå kjellar og loft i Zoologisk museum til hypermoderne magasin på Økern.

Publisert 14. juni 2011 11:34

Å være fargesterkt fuglelekker i røde, gule og oransje nyanser ser ut til å straffe seg i områder der radioaktiv stråling lurer. - Hvis dette stemmer, er det et varsku om ukjente effekter av radioaktivt avfall på dyrelivet, sier Arild Johnsen ved NHM.