Aktuelle saker fra Naturhistorisk museum - Side 8

Publisert 31. jan. 2017 11:22

Omfattende innhøsting og omsetning av ville orkidéknoller er blitt en trussel mot sjeldne orkidéer i Iran, Tyrkia, Hellas, Albania og flere land i Sørøst-Europa og Asia. Nå har en forskergruppe ledet fra Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, tatt i bruk DNA-sekvensering for å identifisere ulovlig handel med orkideer.

Publisert 30. jan. 2017 10:09

I 2017 skal det brukes nesten 95 millioner kroner på å lage økologiske grunnkart for Norge. Økologiske grunnkart skal gjøre det lettere å ta avgjørelser om naturen i Norge – men blir kartene bra nok?

Publisert 25. jan. 2017 22:51

Fem av trærne i den kjente kirsebæralleen i Botanisk hage er blitt felt den siste uken. Årsaken er at trærne er blitt svært dårlige, med råtne stammer, slik at de kunne utgjøre en fare for publikum.

Publisert 25. jan. 2017 20:06

En ny, 144 millioner år gammel fiskeøgleart er oppdaget på Svalbard. Den har fått navnet Keilhauia nui og var en havlevende jeger på omtrent fire meter.

Publisert 21. des. 2016 16:19

Svalbard har lange vintre og korte somre. Store deler av øygruppa er dekket av isbreer eller mangler vegetasjon. Det vokser ingenting der som rekker høyere enn til leggen. Derfor finnes det nesten ikke planteetere på Svalbard, og de fleste dyrene lever av mat fra havet.

Publisert 13. des. 2016 11:26

Det er beskrevet omlag 20.000 arter av lav i verden. I Norge kjenner vi ca. 2000 arter, og det oppdages fortsatt nye arter.  Lavherbariet ved NHM har lange tradisjoner i taksonomisk forskning, særlig på Nordens og Arktis' lavflora, samt blad- og busklav i Makaronesia (de midtatlantiske øyer) og tropisk Afrika.

Publisert 2. des. 2016 10:10

Evolusjonsbiolog Lee Hsiang Liow er blitt tildelt et stipend på 1,99 millioner euro fra Det europeiske forskningsrådet (ERC). Lee Hsiang Liow er førsteamanuensis ved Naturhistorisk museum (NHM) og Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Universitetet i Oslo.

Publisert 28. nov. 2016 17:59

- Det er viktig å gjøre våre samlinger tilgjengelige for det internasjonale forskersamfunnet, men det er også interessant for alle fugleinteresserte å få et innblikk, sier forsker Jan T. Lifjeld ved NHM.

Publisert 25. nov. 2016 13:53

To kolleger av meg har brukt sommeren på å løpe opp og ned fjell for å lete etter trær. Denne måneden gjesteblogger Inger Kristine Volden og Peter Horvath om trærne som vokser høyest og hvorfor de er viktige å finne.

Publisert 19. okt. 2016 12:19

Norsk Hagetidend besøkte Botanisk hage, Naturhistorisk museum, for å lære hvordan proffene anlegger humlevennlig blomstereng.