Aktuelle saker fra Naturhistorisk museum - Side 15

Publisert 14. jan. 2015 10:18

Men fiskeøglefossilet som er oppkalla etter Oljedirektoratet (OD), får ikkje noko eige artsnavn. I alle fall ikkje enno.

Publisert 13. jan. 2015 09:40

Under åpningen av Norsk Geologisk Forenings Vinterkonferanse ble professor Hans Arne Nakrem tildelt NGFs Ærespris. Applausen indikerte at deltakerne mente det var vel fortjent.

Publisert 10. des. 2014 15:35

Styret ved Naturhistorisk museum (NHM) ved Universitetet i Oslo har vedtatt å stenge de geologiske utstillingene i W.C. Brøggers hus (Geologisk museum). Samlingene trenger bedre lagringsforhold og bygget må rehabiliteres.

Publisert 6. nov. 2014 11:55

Nesten 40 prosent av Jordas totalvolum består av et mineral som hittil har hatt betegnelsen "MgSiO3-basert perovskitt" eller "Mg-perovskitt". Mineralet er nå tilstrekkelig dokumentert i naturlig materiale, slik at det er blitt godkjent av den internasjonale mineralogiforeningen (International Mineralogical Association) med navnet bridgmanitt.

Publisert 22. okt. 2014 13:39

I mange år har Øystein Wiig ved NHM merka isbjørn i Arktis. No har han besøkt jaguarforskarane i indre deler av Brasil for å sjå korleis dei gjer det.

Publisert 15. okt. 2014 07:47

Forskarar frå NHM pakkar med seg labutstyret til skogs og får hjelp av amatørar for å få fortgang i arbeidet med DNA-strekkoding av organismar.