Fullt: Museumspedagogisk påskeseminar 2024

Det årlige møtepunktet for alle som arbeider med formidling og utstillinger på museum. Årets tema: Relevans.

tre jenter ser på dinosaurskjelett

På museumspedagogisk påskeseminar kan alle som arbeider med formidling på museer møtes og utveksle erfaringer knyttet til pedagogikk, utvikling av utstillinger og publikumsprogram og arbeid med publikum.

Hvordan jobber museer for å gjøre utstillinger, arrangementer og skolebesøk relevante for ulike brukergrupper? Og hvordan kan museer gå inn i aktuelle problemstillinger i samtiden og sette spørsmål under debatt? Hvordan når vi de som ikke går på museum?

Årets tema, relevans, er et stort og bredt tema og gir rom for et variert program.

Programmet blir til etter hvert som dere melder inn forslag. Det blir også omvising i en av våre utstillinger og tid til uformell prat i pausene.

Vil du bidra med foredrag, workshop eller annet?

Fristen for å melde inn foredrag er ute.

Kanskje har du en utstilling eller arrangement som traff tidsånden eller nye publikummere, eller et skoleopplegg som engasjerte elevene godt? Del med oss andre, og gi oss tips og råd om hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Retningslinjer:

• Foredrag, film, diskusjon, rollespill, konkurranse, workshop eller utforskende oppgave.
  • Vi vil gjerne ha varierte formidlingsformer, også noen som involverer deltagerne. Deltagerne kan deles opp i mindre grupper.
  • Du vil få mellom 15 - 30 min til rådighet.

Praktisk info

• Pris kr. 490,- inkluderer lunsj
  • Registering og morgenkaffe fra kl. 8.40
  • Seminaret starter kl. 9.00
  • Begrenset antall plasser
  • Det er dessverre ikke mulighet for digital deltakelse i år

Historie

bilde av bygningen Tøyen hovedgård i Botanisk hageMuseumspedagogisk påskeseminar er et seminar for alle som arbeider med formidling på museer. Seminaret ble arrangert første gang i 1995, og er alltid mandag før palmesøndag.

Seminaret har de fleste år vært holdt på Tøyen hovedgård, som er fra 1679. Bygget er innvendig tilbakeført til perioden sent 1700 – tidlig 1800-tallet, en periode som stilmessig omfatter både rokokko og louis-seiz.

Påmelding og betaling:

Seminaret er nå fullt. Vi har ikke mulighet for venteliste.

Kontaktperson:

Marit Elisabeth Grønbech