Læringstilbud i paleontologi og geologi

• Modeller av dinosaurus-skjeletter på podie i utstilling på naturhistorisk museum. Andre objekter i bakgrunnen. Dinosaurer og rare dyr

For 3. og 4. trinn. Lær å kjenne ulike dinosaurer og andre utdødde dyr.

• grå- og hvitmønstret steinvegg Mineraler og bergarter

For 5.–7. trinn. Hva er egentlig stein? Hva er en bergart og hva er et mineral?

• blå krystall med omrkingliggende stein Skatter i stein

For 1. og 2. trinn. Bli kjent med stein og mineraler!

• Triceratops-skalle med modell av Tyrannosaurus i bakgrunnen, utstilling på naturhistorisk museum Tett på dinosaurene

For 1. og 2. trinn. Bli med og hilse på våre mest kjente dinosaurer og deres levevis gjennom lek og fysisk utfoldelse og spennende formidling.

• avrundene steiner fra strand Å sanse stein

For 3. og 4. trinn. Bli kjent med stein og mineraler! Vi utforsker hard og myk, tung og lett, gjennomsiktig, spiselig og selvlysende stein.

• Bildet kan inneholde: øye, kjeve, bein, hodeskalle, kunst. Menneskets utvikling

For 8. trinn. Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Dette er spørsmål som har fascinert oss mennesker i uminnelige tider. I dette undervisningsopplegget setter vi fokus på historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.

• Bildet kan inneholde: utryddelse, ribbein, kjeve, kvist, bein. Virveldyrenes utvikling – hva fossilene forteller

For ungdomsskolen: Hvem er hvem blant virveldyrene, hva fossilene forteller.

• foreleser viser fram molekylmodell for skoleklasse i utstillingsrom Livets utvikling – fra organisk kjemi til komplekse organismer

For videregående skole. I dette undervisningsopplegget ser vi på hovedlinjene i livets utvikling på Jorda. Med utgangspunkt i det kjemiske grunnlaget for liv, følger vi utviklingen fra de første enkle cellene til flercellede organismene oppstår. En reise fra organisk kjemi til komplekse organismer.

• Modell og skjelett av neandertaler i monter på naturhistorisk museum Menneskets utvikling

For videregående skole. Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Dette er spørsmål som har fascinert oss mennesker i uminnelige tider. I dette undervisningsopplegget setter vi fokus på historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.