Svampmonteren

Svamper er flercellede dyr (Metazoa), men deres celler ligner de hos encellete dyr (Protozoa). Svamper regnes som en sidegren av andre flercellete dyr. De er blant de første kambriske sjødyr som danner en form for indre skjelett bestående av kisel. I dag er over 1200 slekter kjent fra saltvann og 300 fra ferskvann. Store kalkputer --stromatoporoideer-- er vanlige i silur-lagene i Oslofeltet og de regnes som svampdyr. Putene er lagdelte, noe som trolig skyldes periodisk vekst. I et vertikalt snitt gjennom fossilet sees en mengde kanaler som munner ut i midten av små forhøyninger på overflaten. Man antar at svampdyret levde oppe på puten som den selv dannet under seg. Stromatoporoider var meget vanlig i paleozoikum hvor de dannet revstrukturer, men i dag er de veldig sjeldne.

Liste over innholdet i Svampmonteren