Historisk monter; silur

Klikk på et fossilEurypterus sp. Psilophyton sp. Ketophyllum sp. Favosites sp. Psilophyton indet. Monograptus sp. Halysites sp. Crinoidea indet. Calymene sp. Platystrophia sp. & Pentamerus sp. Encrinurus sp. Crinoidea indet. For å kunne leve på land måtte både planter og dyr utvikle evnen til samtidig å kunne ånde og hindre uttørking. Vi tror at landplantene utviklet seg fra grønnalgene. Ved utgangen av silur var landplantene etablert, først langs kysten og på det fuktige lavlandet. De var noen få centimetre høye, med enkel gaffelgrenet, stiv stilk og en underjordisk stengeldel som fungerte som røtter. Bladene manglet. Plantene skapte næringsgrunnlag for dyreliv på land. Leddyrene med et stivt, vanntett ryggskjold og velutviklete gangbein var allerede velutrustet for livet på land. Planterester langs stranden og på land kunne danne en fuktig tilholdsplass som var næringsrik og ga beskyttelse mot solen. Sjøskorpionene var blant de første dyrene på land, - deretter fulgte landskorpioner, tusenbein og midd.

Liste over innholdet i Historisk monter; silur