Planteetende dinosaurer

Klikk på et fossilStegosaurus sp. Saichania sp. Hadrosaurus indet. Saurolophus sp. Homalocephale sp. Prenocephale sp. Triceratops sp. Bagaceratops sp. Protoceratops sp.
Neshorndinosaurene har fått sitt navn fordi de hadde en eller flere spisse beinutvekster ("horn") på nesen og bakenfor øynene. De var firbeinte, planteetende dinosaurer som bakerst på hodeskallen hadde en svær nakkekrage av bein. Til den var de kraftige kjevemusklene festet. Foran var kjevene smale og overkjeven bøyde seg frem over underkjeven. Bakenfor fantes et stort antall tenner og antagelig spiste neshorndinosaurene seige, stive planter. De levde bare i sen kritt.

Nebbdinosaurer - Hadrosauria - har fått sitt navn fordi kjevene foran var omgitt av et bredt nebb. De var store planteetende dinosaurer som i tillegg til nebbet kunne ha opptil 700 tenner i kjevene. Noen mener de spiste saftige vannplanter, mens andre tror de holdt seg mest til forskjellige stive, seige landplanter. Nebbdinosaurene gikk vanligvis bare på de kraftige baklemmene. Forlemmene var kortere og mange hadde svømmehud mellom fingrene. Nebbdinosaurene dukket opp midt i kritt for ca. 100 millioner år siden og var særlig tallrike i sen kritt. De døde ut for 65 millioner år siden mot slutten av kritt.

Hvorfor døde dinosaurene ut?
Liste over innholdet i Dinosaurer, planteetere