Historisk monter; perm

Klikk på et fosslMicromelerpeton credueri Branchiosaurus sp. Discosauriscus sp. Macroleter piesicus Verdenskartet viser Pangaea, som er navnet på det store kontinentet --superkontinentet-- på begge sider av ekvator. Lang avstand fra havet førte til en omveltning i klimaet og en utbredt ørkendannelse. Det utviklet seg en gruppe firbeinte virveldyr som var uavhengige av periodevise opphold i vann. De hadde utviklet en ny type egg, som kunne legges på land, med hardt skall og næring for fosteret både i plomme og eggehvite. Knoklene i halsen og foten førte til at dyrene kunne løfte hodet og gå bedre. Disse dyrene kunne vandre langt innover på Pangaea, de var ikke lenger amfibier, men reptiler. Mot slutten av perioden er store pattedyrlignende reptiler spredd over hele super-kontinentet. Et fall i havnivået forårsaket at de kystnære miljøene ble mindre og at alle trilobitter, hornkoraller og tabulate koraller, samt store grupper av mosdyr, brachiopoder, svampdyr og sjøliljer døde ut.

Liste over innholdet i Historisk monter; perm