Historisk monter; kritt

Klikk på et fossilLepidoptera indet. Gymnosperm indet. Plantus newberryana Plantae indet. Ammonitidae indet. Deshayesites desaysii Acanthoceras interruptus Hemiciradis intermedia Charcharodontsaurus saharicus Velociraptor mongoliensis Araripe sp. Åpningen av Atlanterhavet fortsetter videre sørover og Alpene dannes i Europa, kontinentene brytes fra hverandre og verdenskartet begynner å ligne på dagens. Dette gir seg også uttrykk i forskjeller i flora og fauna fra kontinent til kontinent. Dinosaurene utvikler de mest avanserte planteeterne og de største rovformene. De tre nålevende formene for pattedyr (plasentale, pungdyr og kloakkdyr) er tilstede fra begynnelsen av kritt. Mot slutten av perioden kommer de første blomsterplantene, noe som gjør at insektene kan utvikle en ny nisje: pollinering. Kritt ender med en utdøen av alle dinosaurer (utenom fuglene), mange blekksprutgrupper, øglene i havet og mange mikroorganismer.

Liste over innholdet i Historisk monter; kritt