Fossiliserings-monteren (2)

Klikk på et fossilTapir Mesohippus sp Ursus spelaeus Dryadum Stigmaria Antrasitt Coniferales indet. Mammuthus primigenius Rav -  Amber
Vi kaller alle rester av dyr og planter som er blitt naturlig dekket til og begravet av sedimenter for fossiler, også for eksempel et skjell som ligger inne i leire. Meget gamle fossiler er som regel blitt til forsteininger. Hvordan kan rester etter dyr og planter bli fossiler; bli oppbevart i tusener, ja millioner av år, vi vet jo alle at døde dyr og planter fort råtner opp eller blir spist opp ute i skog og mark ? Svaret på dette er at restene etter et dødt dyr må begraves for at de ikke skal bli ødelagt. Enhver dyre- og planterest som ligger åpent på overflaten vil bli borte etter svært kort tid. Dette er delvis på grunn av åtseletere på overflaten og delvis på grunn av mikroorganismer. Mange åtseletere i havet graver også i bunnslammet for å finne mat. Felles for begge disse nedbrytende organismene er at de stort sett trenger oksygen for å leve. Derfor er det viktig at den døde organismen ikke bare begraves, men at den begraves så dypt at det ikke lenger er oksygen til stede.
Flere typer fossilisering.