Fugler

Confuciusornis sanctus Navn: Confuciusornis sanctus

Lokalitet: Liaoning-provinsen, Kina

Alder: Kritt

Plassering i utstillingene: Monter med tidlige fugler

Fugler fra dinosaurenes tidsalder var inntil for 15 år siden regnet som meget sjeldne. I dag kjenner vi to fugler fra juraperioden og en hel del forskjellige typer fra krittperioden. Paleontologisk museum har anskaffet et eksemplar av den tidligste fuglen med nebb: Confuciusornis sanctus.
Fuglen, som var så stor som en trost, ble funnet i innsjøsedimenter avsatt for 120-140 millioner år siden i Liaoningprovinsen i Kina. Fuglen ligger på ryggen i en lys skifer. Skiferplaten måler 24,5 x 31 cm. Høyre vinge er utstrakt, mens venstre vinge er foldet inn mot skulderbladet. Høyre overarmsbein er brukket 2/3 ute på vingen og den avbrukne ytre enden ligger inn mot brystkassen. Dette kan være grunnen til at fuglen styrtet i innsjøen og druknet. Rundt fuglen, unntatt ved hodet, er det en mørk, organisk rik hinne som stammer fra forråtnelsen av bløtdelene og avtrykk av fjærene. Det er svake avtrykk av fjær på begge sider av fuglen. Hodet er flattrykt, men underkjeven er godt bevart. Det er ikke tenner i over- eller underkjeven, kun arr etter feste for nebb.

Foto: P. Aas

Vil du vite mer om denne fossilgruppen?
[Faktaside om tidlige fugler]