Botanisk hage – et levende museum

Bildet kan inneholde: Tre, Woody plante, Botanikk, Anlegg, Gress.

Botanisk hage – et levende museum

Samlingene i Botanisk hage omfatter over 5,500 planteslag fra hele verden, og brukes i undervisning, formidling og forskning. Plantene dyrkes i veksthus og i ulike avdelinger på friland. Botanisk hage formidler kunnskap om mangfoldet i planteriket og verdien av at dette bevares. Planter som er truet eller sårbare i norsk natur tas vare på i hagen. Som en grønn lunge i storbyen er Botanisk hage også et viktig rekreasjonsområde for Oslos befolkning.

Avdelingene

Utforsk hagens 11 tematiske avdelinger, inkludert veksthusene.

Finn planter i hagen

I "Hageutforskeren" finner du alle hagens planter og hvor du kan se dem.

Om hagen og dens historie

Botanisk hage har en rik historie som strekker seg tilbake til 1814.

Bildet kan inneholde: Blomst, Anlegg, Terrestrial plante, Botanikk, Blomstrende plante.

Blomstrer nå: Vanilje –Vanilla planifolia

Vaniljeplanten er den eneste virkelige nytteveksten i den store orkidéfamilien, og kommer opprinnelig fra Mexico og nordlige Sør-Amerika. Den dyrkes i store deler av tropene og må pollineres kunstig for å sette frukt i fravær av dens naturlige pollinatorer, insekter og kolibrier. Nyttedelen av planten er frøkapselen. Den henger over ananasplanten i dammen.

Se hvor du kan besøke den i Hageutforskeren

Samling og bevaring

Botanisk hage er en vitenskapelig samling av 5500 planteslag. Truede arter tas vare på gjennom ex situ-bevaring og den Nasjonale frøbanken. Vi utveksler også frø med botaniske hager verden over. Hagen er med i Nasjonalt nettverk for botaniske hager.

Plantekunnskap

Lær mer om utvalgte enkeltarter, hvordan du kan anrette eng i din egen hage, tilrettelegge for insekter og mer.

Bilder, benker og kunst

Botanisk hages Venner

Venneforeningen fremmer kjennskap til og interesse for Botanisk hage, samt styrker og støtter hagens aktiviteter. De gjør et utrettelig arbeid for hagen.
Meld deg inn