Geografi og kartlære i Trappebakkehagen

4. trinn: Landskap i Oslo, tyngdekraft, himmelretninger og kartlære – i Trappebakkehagen bruker vi kroppen for å erfare og lære om disse temaene som ofte fremstår som abstrakte og lite relevante for barn, men som likevel er viktige for at de skal bli kjent med nærmiljøet sitt.

Rulle, klatre og løpe i Trappebakkehagen. Foto: Annelise Bothner-By

Dette lærer elevene

  • Erfare at man kan lære med hele kroppen (ikke kun med hodet)
  • Begrepet tyngdekraft og hvor viktig denne naturkraften er
  • Hvorfor det er lett å løpe nedover og tungt å løpe oppover
  • Høydekoter og ekvidistanse, abstrakte begreper fra kart, men som man kan kjenne på kroppen
  • Viktige trekk ved landskapet i Oslo der de vokser opp: bakker, fjord, høyde over havet
  • Hva er en trapp? Forskjell på natur og kultur
  • Diskutere og reflektere sammen
  • At man kan lære om verden ved å legge merke til hva som skjer med ens egen kropp
  • Ha det gøy mens de lærer!
  • Kompetansemål (pdf)

Beskrivelse av opplegget

  • Museumsbesøket starter med at hver enkelt elev får klatre opp en liten trapp og legge merke til hva som skjer. Øvelsen får elevene til å kjenne etter hva som skjer i egen kropp når de beveger seg i et litt uvant terreng. Når de har hoppet ned fra trappen (de som ikke tør får slippe), snakker vi om begrepet tyngdekraft og vi reflekterer over hvor viktig denne naturkraften er for dem og for alt liv på planeten.
  • Elevene løper i bakken. Etterpå reflekterer vi over hva som skjer når de løper og hvordan det å bevege seg i en bakke er et arbeide med eller mot tyngdekraften.
  • Elevene løper langs hvite linjer malt i gresset. Her oppdager de at de må løpe på en underlig, ”halt” måte. Dette er fordi linjene verken går oppover eller nedover, de har samme høyde i forhold til tyngdekraften, dette heter høydekoter.
  • Vi vurderer høydeforskjellen (ekvidistansen) mellom hver av kotene. Og finner ut at den er 1 meter. Her bruker vi både øyemålsvurderinger og matematikk.
  • Elevene får vite hvor høyt over havet vi befinner oss, og vi snakker litt om at Oslo er en fjordby.
  • Elevene får lov til å bruke løse trappetrinn til å bygge akkurat slike trapper de vil.
  • Undervisningsøkten avsluttes med at vi reflekterer over hva som er skapt av naturen og hvorfor mennesket lager ulike konstruksjoner.

Opplegget kan gjennomføres selvstendig av klasselærer eller med bestilt museumslærer.

Dersom klasselærer gjennomfører opplegget selvstendig på hverdager før kl 11:00 er det viktig å undersøke hos skoletjenesten@nhm.uio.no om Trappebakkehegen ikke er bestilt av andre. Det er svært viktig at lærer tar ansvar for at elevene ikke går ut i blomsterbed eller klatrer i trær.

Varighet

60 minutter

Andre opplegg med tilknyttete tema:

  • Geografien i nærmiljøet: Lær elevene dine å orientere seg og å finne ut hvor de er!
  • Trappebakkehagen

Oppmøte

I bakken ved siden av Skandinavisk rygg (nr. 16 på kartet). Kart

 

Emneord: Geografi, Barneskole, Geologi
Publisert 4. aug. 2017 15:40 - Sist endret 4. aug. 2017 15:40