Menneskets utvikling

8. trinn: Hvem er vi og hvor kommer vi fra? Dette er spørsmål som har fascinert oss mennesker i uminnelige tider. I dette undervisningsopplegget setter vi fokus på historien om oss selv, fra vi kom ned fra trærne og til i dag.

En million år gammel hodeskalle fra en utdødd menneskeart, Homo erectus. Foto: Commie cretan/Wikimedia Commons

Dette lærer elevene

Hva er evolusjon, og hvordan virker den på oss? Hva slags dyr er mennesket? Hvordan ble vi slik? Menneskets utvikling er et dialogbasert undervisningsopplegg der elevene blir kjent med våre forløpere gjennom reproduksjoner av kjente funn, og ved å lære seg å se sin egen kropp i et evolusjonært perspektiv. Opplegget tar særlig for seg sammenhengen mellom menneske som et slettedyr og utviklingen av tobeint gange, kosthold, seksualitet og intelligens.

Beskrivelse av opplegget

Det anbefales at klassen på forhånd gjennomgår begrepet evolusjon og at de kjenner til det vitenskapelige navnet på menneske (Homo sapiens).

Museumslærer

Undervisningsopplegget forgår med museumslærer.

Oppmøte

Inngang utstillinger, butikk. Kart

Kl. 9:30-11:00, varighet 90 minutter

Emneord: Paleontologi, Paleo-antropologi, Ungdomsskole, Geologi
Publisert 7. jan. 2015 10:55 - Sist endret 19. apr. 2016 18:57