Dinosaurene og deres nålevende etterkommere

Ungdomsskolen: Fossiler kan fortelle oss mye om livet til dinosaurene, men hvordan?

Tyrannosaurus rex med tilnavnet «Stan» møter elevene i utstillingen "Stein og bein" i Colletts hus. Foto: Karsten Sund / NHM

Dette lærer elevene

I dette opplegget ser vi blant annet på hvordan ulike dinosaurer har fylt ulike nisjer i mesozoikums (Jordas mellomalder) økosystemer. Elevene lærer også litt om gangen fra funn til kunnskap, og hva vi faktisk vet i forhold til det vi må gjette oss til.

Vi ser nærmere på hva en dinosaur er, og hvordan vi kan skille dem fra andre krypdyr. Videre berører vi sammenhengen mellom dinosaurene og deres nærmeste nålevende slektninger og etterkommere, fuglene. I opplegget har også med en del der vi sorterer dinosaurer, og hvor elevene skal selv kan være med å finne orden i de viktigste dinosaurfamiliene (se PDFen «Hvem var hvem blant dinosaurene»).

Beskrivelse av opplegget

Museumslærer forteller og samtaler  med elevene. Opplegget krever ikke forarbeid, men utbyttet blir alltid best om elevene har forberedt seg og kjenner noe av stoffet fra før, gjennom for eksempel gruppearbeid eller prosjekter der elevene får jobbe med hver sin dinosaur.

Lærere som ønsker å forberede seg kan se gjennom «Hvem er hvem blant dinosaurene», og dette opplegget kan også brukes i undervisningen om lærerne ønsker.

Oppmøte:

Inngangen til de zoologiske og geologiske utstillinger, ved museumsbutikken. 

Kl 09.30-11.00, varighet 90 minutter.

Undervisningsmateriell

Hvem var hvem blant dinosaurene (pdf)

Emneord: Paleontologi, Geologi, Ungdomsskole
Publisert 7. jan. 2015 10:32 - Sist endret 1. mars 2018 11:24