PRESSEMELDING: NHM stenger Brøggers hus

Styret ved Naturhistorisk museum (NHM) ved Universitetet i Oslo har vedtatt å stenge de geologiske utstillingene i W.C. Brøggers hus (Geologisk museum). Samlingene trenger bedre lagringsforhold og bygget må rehabiliteres.

I to rapporter har Riksrevisjonen kritisert de utilfredsstillende forholdene for de naturhistoriske samlingene ved NHM. Når et nytt magasinbygg likevel lar vente på seg, har det blitt nødvendig å finne andre og mer egnede magasiner for samlingene.

Et næringsbygg i Kabelgata på Økern har de siste årene gradvis blitt tatt i bruk av NHM, og også av Kulturhistorisk museum. På Økern får samlingene førsteklasses magasiner og forskerne får moderne og gode laboratorier.

Magasinene på Økern kan tas i bruk fra 1. juni. Derfor stenges i første omgang Mineralsalen og Paleontologisk sal i 2. etasje i Brøggers hus allerede fra 26. januar, slik at arbeidet kan starte med å pakke ned, digitalisere, dokumentere og kvalitetssikre samlingsmaterialet som ligger i montre, skuffer og skap der.

De fleste dinosaurene, inkludert den populære tyrannosaurusen "Stan", vil bli å se fram til 1. juni, og det samme vil bergartssalen. Da stenger også resten av Brøggers hus. Museet vil etter hvert finne plass til noen av de geologiske høydepunktene i Robert Colletts hus (Zoologisk museum). Allerede 6. juni skal Stan monteres i Robert Colletts hus som et digert byggesett.

Robert Colletts hus (Zoologisk museum) vil fortsatt være åpent.

Når Brøggers hus er tømt, skal det rehabiliteres og fylles med nye utstillinger for publikum.

Den 147 millioner år gamle fiskeøgla "Gamla" blir vist for publikum for første gang i Robert Colletts hus. Fossilet er gravd ut på Svalbard av forskere fra NHM og frivillige.

Publisert 10. des. 2014 15:35 - Sist endret 27. okt. 2017 13:15